‘JIJ in de raadzaal’: jongeren delen hun blik op digitale weerbaarheidNu in het Amsterdamse stadhuis, straks door heel Nederland?

donderdag 27 februari 2020

Op 13 maart 2020 komen Amsterdamse jongeren naar de raadzaal om mee te denken over de digitale wereld. Wat vinden zij, wat weten zij en wat hebben ze nodig? Daar hopen zowel de gemeente als de deelnemende organisaties deze dag achter te komen.

Vorige zomer organiseerde LINe Up Media namens Qpido (centrum voor seksuele weerbaarheid) ‘Girl Talk Live’: YouTuber Diana Leeflang bracht haar girl talk video’s naar de echte wereld. Ze ging met meisjes tussen de 15 en 20 jaar oud in gesprek over onderwerpen als liefde, vriendschap, onzekerheid en seksualiteit. Naast Diana zat een hulpverlener van Qpido, om de nodige expertise te bieden. Naast een gezellige, leerzame middag voor de meisjes, was het ook een kans voor Qpido om meer inzicht te krijgen in de leefwereld van jongeren. Op 13 maart borduurt Qpido samen met de gemeente Amsterdam voort op dit idee, met ‘JIJ in de raadzaal’ (wederom georganiseerd door LINe Up Media).

Agenda Digitale Stad

Voor Qpido zijn sexting en grooming al zes jaar onderdeel van de hulpverlening en voorlichtingen. Logisch, want de eerste generatie die wij digital natives noemen is geboren rond 2000. Voor iedereen tussen de 0 en de 20 jaar oud, speelt het leven zich dus grotendeels online af. Ook de gemeente Amsterdam is zich daarvan bewust en heeft sinds vorig jaar een “Agenda Digitale Stad”, met vragen als: “Hoe krijgen wij grip op ons bestaan in de digitale stad?” en “Hoe gaan we ons digitaal weerbaar maken?”. Het onderwerp van JIJ in de raadzaal is dus: digitale weerbaarheid.

JIJ in de raadzaal

Amsterdamse jongeren (14-18 jaar) gaan op 13 maart in gesprek met elkaar, de gemeente (o.a. wethouder Meliani) en de organisaties Jellinek, Be Aware, Helpwanted.nl, Garage2020 en Stichting Kikid. In drie rondes – een quiz, debat en een stellingronde – komen er onderwerpen aan bod als seksualiteit, privacy, sociale media, verslaving, influencers (sluikreclame) en gaming. De vragen en stellingen worden gepresenteerd door de organisaties, waardoor de jongeren meteen zien welke organisatie zich met welke thema’s bezighoudt. Ook de wethouder presenteert een stelling. Verder zijn voornamelijk de jongeren aan het woord, want alleen zij kunnen een kijkje in hun leefwereld bieden.

“JIJ in de raadzaal is er om jongeren een stem te geven en beleidsmakers een luisterend oor te laten zijn.”

Ken je of werk je met jongeren die mee zouden willen doen, als individu of bijvoorbeeld met de klas? Of wil je zelf een kijkje komen nemen? Aanmelden voor JIJ in de raadzaal kan hier.

Voor het evenement krijgt iedereen de mogelijkheid de online test te doen. Deze test is speciaal ontwikkeld om in de huisstijl van de betreffende gemeente op voorhand informatie op te halen. Zo kan het programma nog specifieker worden afgestemd op het publiek.

Livestream

Het gehele evenement wordt live gestreamd via de sociale mediakanalen van de meewerkende organisaties (15.00 – 17.00 uur). Hiermee wordt het gesprek verder gebracht dan de raadzaal en worden er nog meer jongeren, ouders, docenten en professionals bereikt.

Binnenkort in heel Nederland?

Naast de gemeente Amsterdam zijn er verschillende andere gemeenten geïnteresseerd om op deze manier jongeren in de spotlights te zetten. Ons doel is dat elke Nederlandse gemeente jongeren straks de kans geeft om hun stem te laten horen over onderwerpen die hen aangaan.

Over de organisatie

Qpido, centrum voor seksuele weerbaarheid van Spirit Jeugdhulp, heeft als missie dat alle kinderen en jongeren veilig en gezond kunnen opgroeien op het gebied van liefde, relaties, grenzen en seksualiteit. Een belangrijk onderdeel hiervan is online weerbaarheid.

LINe Up Media vertelt verhalen, dat kan zijn door middel van video, websites, evenementen of een online strategie. De verhalen die we maken worden online en via broadcasting verspreid.  LINe Up Media werkt nauw samen met stichting De Jeugd van Nu, zo ook voor dit evenement. Stichting De Jeugd van Nu zet in op het verhogen van de veerkracht en het maatschappelijk bewustzijn onder jongeren. Door hun talenten te ontwikkelen en hen letterlijk zelf de regie te geven. Als contentmakers. Als journalisten. Als researchers. Als ambassadeurs.


Meer mediawijsheid vanuit de leefwereld van jongeren:

» Jongeren helpen jongeren met vragen over sexting & grooming
» Docenten, bekijk de verveelde puber eens met andere ogen
» De online wereld van tieners: een kijkje op hun planeet

Laat een reactie achter

Vul je e-mailadres in om op de hoogte te blijven van reacties (je e-mailadres wordt niet gepubliceerd).

Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.