De juiste skills om veilig online te zijn: doe mee met Alert Online 2016

donderdag 23 juni 2016

Online veiligheid is een verantwoordelijkheid van ons allemaal. Alert Online is een jaarlijkse bewustwordingscampagne die elk najaar wordt gehouden om de kennis en kunde over cybersecurity naar een hoger niveau te tillen, zodat online veilig gedrag ons Nederlanders uiteindelijk langzaam maar zeker in de genen komt te zitten. Want weten we met zijn allen wel hoe je een phishingmail herkent, of wat je moet doen als je computer gegijzeld is? Ik vertel je graag hoe je als organisatie bij de campagne kunt aanhaken.

Cybersecurity thuis, onderweg en op het werk

Alert Online wordt in samenwerking met het ministerie van Veiligheid en Justitie neergezet, dit jaar van 3 tot en met 14 oktober. Diverse partijen slaan de handen ineen om heel Nederland bewuster en veiliger online te laten zijn – zowel de professional als de thuisgebruiker. Door samen op hetzelfde moment activiteiten te organiseren creëren we momentum en laten we zien dat cybersecurity een gedeelde verantwoordelijkheid is en ons allemaal aangaat. De activiteiten kunnen heel divers zijn: bijeenkomsten, workshops, interne bedrijfsacties, mailingen naar bijvoorbeeld medewerkers, leerkrachten of ouders, presentaties et cetera. Hieronder lees je hoe je mee kunt doen. Overkoepelend wordt ingezet op zichtbaarheid van de campagne via diverse communicatiemiddelen (onder andere een campagnewebsite) en media-aandacht, mede naar aanleiding van nieuwe onderzoeksresultaten naar het bewustwordingsniveau rondom online veiligheid in Nederland.

Zo help jij Nederlanders bewuster te maken van veiligheid online

Iedereen kan partner worden van Alert Online. Vorig jaar kende de campagne 151 partners die allen op basis van gesloten beurzen en zonder commercieel oogmerk meededen. Partners organiseren hun eigen activiteit tijdens de campagne en kunnen daarbij gebruikmaken van de beschikbare campagnematerialen zoals logo’s, banners, filmpjes, factsheets en allerhande informatie. Je vindt ze in de toolkit. Uiteraard krijgen alle partners en hun activiteiten een vermelding op de onlangs vernieuwde campagnewebsite van Alert Online. Inspiratie nodig? Ook die is volop voorhanden.

Vaardigheden & Nederland als koploper

Ieder jaar heeft Alert Online een thema. Dit thema zorgt voor focus en verdieping van de campagne. Daarbij hebben partners vrijheid om een eigen invulling te geven aan het thema. Het thema draagt bij aan de beeldvorming en inspiratie van de partners. Dit jaar is gekozen voor het thema Cyberskills als voorwaarde voor cybersecurity  – weten, kunnen én doen.

Als een paal boven water staat dat het belang van de campagne in de loop der jaren eigenlijk steeds is toegenomen, omdat het thema cybersecurity alleen maar relevanter wordt. Nederland is namelijk één van de voorlopers op digitaal gebied en dat biedt natuurlijk vele kansen, maar ook risico’s. Cryptoware, phishing en malafide advertenties zijn momenteel de grootste gevaren. Nederland zal ook een voorloper moeten zijn als het erom gaat het hoofd te bieden tegen dit soort gevaren en risico’s, die ook steeds geavanceerder worden en daardoor steeds lastiger te herkennen zijn.

Meedoen

We hopen dat ook netwerkpartners van Mediawijzer.net voldoende aanknopingspunten vinden om mee te doen. Cybersecurity is immers ook een wezenlijk onderdeel van mediawijsheid!

Natuurlijk kun je altijd contact opnemen via [email protected] voor meer informatie of om mee te denken. Ook organiseren we op 1 september weer een netwerkbijeenkomst in het WTC Den Haag, waar je welkom wordt geheten door hoofdpartner Women in Cyber Security (WiCS).

Voor meer informatie, inspiratie en communicatiemateriaal, zie www.alertonline.nl.

Laat een reactie achter

Vul je e-mailadres in om op de hoogte te blijven van reacties (je e-mailadres wordt niet gepubliceerd).

Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.