Met gepaste trots presenteert Mediawijzer.net de geheel vernieuwde website mediawijsheid.nl, de betrouwbare wegwijzer in veilig en slim gebruik van (digitale) media. De website heeft een nieuwe vormgeving, is sterk verbeterd op overzichtelijkheid en gebruiksvriendelijkheid en is nu veel beter leesbaar op tablets en smartphones.
Waarom een vernieuwde website?
Het team van Mediawijzer.net zag de bezoekerscijfers van mediawijsheid.nl in het afgelopen jaar bijna verviervoudigen. De bezoeken via tablets en telefoons verzesvoudigden zelfs. Maar uit onderzoek bleek dat bezoekers moeite hadden met het vinden van de juiste informatie, dat ze de veelheid aan onderwerpen moeilijk konden bevatten en dat het doel en de doelgroep van de website niet altijd duidelijk waren. Dat was een bevestiging van iets anders dat we zagen in de statistieken: bezoekers bleven minder lang op de website en het aantal pagina’s dat ze per keer lazen, liep langzaam terug.
Kortom, het was tijd om de website te vernieuwen. Hoe hebben we dat aangepakt?
Vertrekpunt
Mediawijsheid.nl fungeert als wegwijzer naar websites, materiaal en gevalideerde informatie uit het netwerk van Mediawijzer.net. De content op de website is bedoeld om het grote publiek op een geïnformeerde manier de weg te wijzen. Concreet is ons doel:
- Het Nederlandse publiek voorzien van informatie
- Wegwijzen naar partners voor meer informatie
- Overzicht bieden van relevant nieuws en ontwikkelingen
Wat bleek uit onderzoek?
In december 2014 hebben we een kwalitatief onderzoek laten doen naar de toenmalige website. We wilden:
- Evalueren of de beoogde doelstellingen van de website wordt behaald
- Inzicht krijgen in de likeability (waardering) en usability (gebruiksvriendelijkheid) van de website
Daar kwam het volgende uit:
- Onze rol als wegwijzer is niet altijd duidelijk
- Homepage moet vooral fungeren als wegwijzer, hoeft geen eyecatcher te zijn
- Nieuws op de homepage wordt nauwelijks bekeken, bezoeker snapt kop ‘Mediawijsheid in het nieuws’ niet
- Bezoeker voelt zich niet altijd aangesproken en heeft duidelijke behoefte aan categorisering, liefst op doelgroep
- Kleurcodes werken verwarrend
- De gekleurde tagcloud op homepage wekt interesse, er staan termen tussen die mensen herkennen en waarvan ze denken ‘daar zou ik best meer over willen lezen’
- Echter, het is niet altijd duidelijk wat die term te maken heeft met mediawijsheid
- De poll heeft geen meerwaarde voor bezoeker
- De foto’s trekken aandacht en worden gewaardeerd vanwege herkenbaarheid
- De filmpjes worden erg gewaardeerd
- De manier waarop de dossiers zijn geschreven, wisselt steeds. Dat schept verwarring.
- Veel bezoekers komen op de site met een concrete vraag
- Echter, er zijn ook bezoekers die hun vraag niet helder hebben
- Bezoekers ervaren de dossiers soms als overweldigend. De vele informatie, opsommingen en externe links maakt doorklikken al snel chaotisch.
- Het is niet duidelijk wie de afzender van de website is
Focus!
Op basis van bovenstaande werd al snel duidelijk dat dit onze 2 grootste uitdagingen zouden zijn:
1. Onze doelgroep is enorm groot en divers. De website is immers bedoeld voor álle Nederlanders: ouders, opvoeders, leerkrachten, kinderen, jongeren, (semi-)overheid, pers en bedrijfsleven. De vernieuwde website mediawijsheid.nl moest een publiekswebsite worden waarop alle bezoekers zich aangesproken voelen.
2. Mediawijsheid.nl wijst je de weg binnen het onderwerp mediawijsheid. We laten zien welke informatie en materialen er beschikbaar zijn, én bij welke organisaties je terecht kunt voor meer informatie en/of hulp. Dat betekent dat we een enorme hoeveelheid aan (nog steeds groeiende) informatie op een overzichtelijke manier moeten presenteren.
Aan de slag
Om mediawijsheid.nl serieus in de markt te kunnen zetten, moesten we dus o.a. onze rol als betrouwbare wegwijzer beter duidelijk maken. Dit hebben we laten visualiseren in een nieuw logo. Het logo is een variant op de bekende 6-hoek van Mediawijzer.net, deze keer opgebouwd uit allerlei aspecten uit het thema mediawijsheid; het web, games, kranten, muziek, mobiele telefoons, chat, netwerken en gesprekken van mens tot mens.
Het logo straalt daarmee de ‘rijkheid’ van mediawijsheid uit. Ook op Facebook en Twitter zul je ons voortaan herkennen aan dit nieuwe logo.
Verder hebben we ook tekstueel meer duiding gegeven aan onze rol als wegwijzer en kregen partners een meer prominente plek.
Dit hebben we gedaan met de andere feedback:
- Nieuws op de homepage wordt nauwelijks bekeken, bezoeker snapt kop ‘Mediawijsheid in het nieuws’ niet. Een overzicht van het laatste nieuws is echter wel belangrijk voor onze doelstelling en voor onze professionele doelgroep, dus we hebben besloten om die te behouden. We hebben de kop aangepast naar ‘Deze week in het nieuws’
- Bezoeker voelt zich niet altijd aangesproken en heeft duidelijke behoefte aan categorisering, liefst op doelgroep. We hebben de dossiers ingedeeld naar thema (ofwel categorie), waaronder ‘voor ouders’ en ‘voor scholen’. De andere thema’s zijn ‘veilig internetten’, ‘sociale media’, ’21e eeuwse vaardigheden’, ‘de nabije toekomst’ en ‘wat is mediawijsheid’.
- Kleurcodes werken verwarrend. Op de oude website kregen de dossiers een random kleur toegekend – zie de tagcloud hierboven – terwijl bezoekers een categorisering bleken te verwachten op basis van die kleuren. Op de vernieuwde website hebben we de kleuren behouden ivm de herkenbaarheid voor bestaande bezoekers, ook in het logo, maar ze gekoppeld aan de nieuwe thema’s.
- De poll heeft geen meerwaarde voor bezoeker. Deze is op de vernieuwde website verdwenen.
- De foto’s trekken de aandacht en worden gewaardeerd. Op de vernieuwde website is gekozen voor meer en beter beeldmateriaal.
- De filmpjes worden erg gewaardeerd. Op de vernieuwde website hebben deze een prominente plek gekregen. Niet alleen bevat elk dossier relevante filmpjes, er is ook een speciale filmpjes-pagina waarop alle filmpjes van alle thema’s zijn verzameld. Handig voor leerkrachten en ouders die een filmpje zoeken ter ondersteuning van een les of gesprek. Deze pagina is speciaal gebouwd om de grote hoeveelheid filmpjes goed te kunnen weergeven zonder dat bezoekers op tablets of mobiele telefoons ongewenst al hun mobiele data verbruiken.
- De manier waarop de dossiers zijn geschreven, wisselt steeds. Dat schept verwarring. De afgelopen maanden zijn alle dossiers herschreven en omgezet naar een vast, herkenbaar format. We hebben meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om verouderde informatie te verwijderen en/of te vervangen door actuele teksten.
- De gekleurde tagcloud op homepage wekt interesse, er staan termen tussen die mensen herkennen en waarover ze meer zouden willen lezen. Echter, het is niet altijd duidelijk wat die term te maken heeft met mediawijsheid. Elk dossier begint nu met een alinea waarin dit duidelijk wordt gemaakt. Bovendien krijgt de bezoeker advies over aanverwante dossiers.
- Bezoekers ervaren de dossiers soms als overweldigend. De vele informatie, opsommingen en externe links maakt doorklikken al snel chaotisch. Om dit in de toekomst te voorkomen, wordt nu meer gewerkt met uitklapmenu’s. Ideaal voor bezoekers die behoefte hebben aan verdiepende informatie, en niet storend voor bezoekers die de tekst alleen maar willen scannen.
- Veel bezoekers komen op de site met een concrete vraag. Elk dossier bevat nu standaard een opsomming met de meest gestelde vragen over dat onderwerp. Deze staan halverwege het dossier.
- Echter, er zijn ook bezoekers die hun vraag (nog) niet helder hebben. Voor hen geeft de zoekfunctionaliteit suggesties wanneer een zoekterm (onvolledig) wordt ingevuld.
Privacy en veiligheid
Tot slot, we willen met de vernieuwde website onderstrepen dat we veiligheid en privacy hoog in het vaandel hebben staan. We hebben daarom gekozen voor een beveiligde https-verbinding. Zo weet je zeker dat er veilig en zorgvuldig wordt omgesprongen met je persoonsgegevens.
Om diezelfde reden staan onze Facebook- en Twitterstreams standaard ‘uit’ op de vernieuwde website. Deze plaatsen namelijk een cookie op je computer. Ze streams gaan pas ‘aan’ wanneer je er actief op klikt. Zo weet je zeker dat er geen ongewenste cookies op je pc komen via onze website.
» Meer uitleg over de verschillende cookies en hoe Mediawijzer.net daarmee omgaat
Feedback? We staan ervoor open!
We hebben met ons team enorm onze best gedaan om zowel inhoud, navigatie als opbouw helder en overzichtelijk te presenteren, op zo’n manier dat de informatie voor jou als bezoeker op een logische manier terug te vinden is. We hopen van harte dat we hierin zijn geslaagd!
We nodigen je dan ook uit om onze vernieuwde website te bezoeken, te gebruiken als brondocument en wegwijzer én het verder te vertellen aan jouw netwerk!
Alle feedback – positief én opbouwend – is van harte welkom. Laat ons weten wat je vindt. Dat mag hieronder – via een reactie – of door een tweet te sturen naar @mediawijsNL. Ook kun je een reactie achterlaten op onze Facebook-pagina of het reactieformulier invullen.
Mis je bepaalde zaken? Zie je nog een foutje staan? Wil je een veel gestelde vraag laten toevoegen aan de FAQ’s? Heb je een suggestie om de website nog gebruiksvriendelijker te maken? Zie je jezelf als netwerkpartner graag terug in een dossier? Of misschien wil je wel netwerkpartner worden om zo actief een bijdrage te leveren aan de rijkheid van betrouwbare informatie over mediawijsheid en -opvoeding?
Laat het ons weten!
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.