De toekomst van digitale content voor kinderen: slim speelgoed, creatief aan de slag en mogen falen

vrijdag 8 april 2016

Op donderdag 7 april vond tijdens de Media Ukkie Dagen 2016 de uitreiking van de Kinder Media Awards plaats in Beeld en Geluid te Hilversum. Voorafgaand aan deze prijzenregen kwamen mediamakers, mediawijsheid professionals en andere geïnteresseerden bijeen om te praten over (de toekomst van) goede digitale content voor kinderen. In dit verslag lees je de thema’s en vooruitzichten die tijdens deze middag naar voren kwamen en kun je de presentaties terugzien.  

De conferentie wordt geopend door Annic van Damme, presentatrice voor NOS op 3, zelf moeder van een ukkie en zeker niet onbekend met mediawijsheid. Met Remco Pijpers (Mijn Kind Online, Kennisnet) bespreekt ze wat er vandaag zoal op het programma staat: met verschillende sprekers, en natuurlijk de uitreiking van de prijzen, kijken we wat er aan digitale content voor kinderen is én hoe de toekomst eruit ziet.

De donkere en zonnige kant van media

De eerste spreker die het podium betreedt is onderzoekster en hoogleraar Jessica Piotrowski. Zij deed onderzoek naar zowel de donkere als de zonnige kanten van media en jeugd.

Haar presentatie is een pleidooi voor het erkennen van de verschillen tussen jongeren. De relatie tussen jeugd en media is complex en media zijn voor hen niet per se goed of slecht, maar wel krachtig. Dat betekent niet dat er geen negatieve consequenties van mediagebruik bestaan (die zijn er zeker en moeten we ook erkennen, denk aan cyberpesten en grooming), maar: laten we ook vooral kijken naar hoe media voor de grootste groep jongeren juist veel positieve effecten hebben, zoals het ontwikkelen van een identiteit en het oefenen van belangrijke sociale vaardigheden in een ‘veilige’ omgeving.

Haar oproep aan ouders, opvoeders en mediamakers: zorg dat digitale content matcht met de behoeften en het niveau van kinderen, en kijk ook naar je eigen mediagebruik om voor je kinderen een goede balans te bepalen.

Durf te experimenteren

Louis Stiller, o.a. publicist en schrijver, bespreekt de inzet van eboeken, apps en literaire games binnen het onderwijs. Moeten we dit willen? Er zijn veel argumenten voor en tegen te noemen, maar Louis geeft het volgende advies: durf te experimenteren, ga met leerlingen en collega’s in gesprek en verbindt papier en scherm met elkaar. Die schermen verdwijnen niet zomaar meer, en dus moeten we de jeugd goed voorbereiden op een digitale toekomst.

Een veel gehoorde term is social reading, een interactieve manier van lezen waarbij samenwerken en creativiteit de ruimte krijgen.

Niet consumeren, maar produceren

Ze worden steeds bekender, de tientallen FabLabs en Makerspaces die Nederland rijk is. Kinderen kunnen hier creatief aan de slag met bijvoorbeeld programmeren en 3D-printen. Ook in het onderwijs wordt deze trend opgepikt in de vorm van Maker Education. De slogan van Jeroen de Boer, o.a. voorzitter van Stichting FabLab Benelux: ‘laat kinderen niet consumeren, maar produceren!’ Laat ze actief deelnemer zijn van de wereld en kritisch nadenken over de online omgeving waarin ze zo veel tijd doorbrengen.

Dankzij het internet kunnen we fysieke en digitale elementen combineren, wat zorgt voor snelle innovatie en het makkelijk delen van ideeën. Ook leerkrachten kunnen bij FabLabs terecht voor hulp om maakonderwijs vorm te geven.

Nieuwsgierigheid & motivatie

Zelf beslissen wat je doet, oftewel autonoom zijn, is enorm belangrijk voor kinderen, stelt Jan-Willem Huisman van IJsfontein. Big data en gepersonaliseerd leren zijn ontwikkelingen met veel potentie. Systemen stippelen voor kinderen een pad uit op basis van eerder verkregen data. Efficiënt? Misschien wel, maar hoeveel vrijheid heeft een kind nog om zijn eigen weg te kiezen en van richting te veranderen? Autonomie wakkert nieuwsgierigheid aan, en is een voorwaarde om te kunnen leren en ontwikkelen, te mogen experimenteren en falen, om problemen op te kunnen lossen, trots te zijn en te spelen. Enorm belangrijk in een schoolomgeving dus, aldus Jan Willem.

Het speelgoed van de toekomst

Een barbiepop waarmee kinderen in gesprek kunnen gaan – het is slechts één van de vele voorbeelden van het opkomende Internet of Toys. Anne Peetoom deed samen met Celine Timmerman een inventariserend onderzoek in opdracht van Mediawijzer.net. Daarvoor gingen zij in gesprek met technische experts, pedagogen en andere professionals.

Steeds terugkerende thema’s zijn vraagstukken rond privacy (wat gebeurt er met de data die je kind of jij in het speelgoed stopt?), datalekken en data hacks. Wie is er eigenlijk aan zet? Dat zijn ouders, speelgoedfabrikanten, veiligheidsprofessionals, pedagogen,  de overheid… in het ideale geval zitten zij al bij de ontwikkeling van slim speelgoed sámen aan de tekentafel.

» Download het inventariserend onderzoek naar Internet of Toys

Update februari 2017: Mediawijzer.net lanceerde onlangs een checklist voor ouders met 10 aandachtspunten rond connected toys.
» Download de checklist
» Download het bijbehorende onderzoeksrapport

Uitreiking Kinder Media Awards

Na een inspirerende middag was het dan eindelijk tijd voor de uitreiking van de Kinder Media Awards voor de beste digitale content voor kinderen. Zo ging de Media Ukkie Award naar de app Bollo van Landal GreenParks B.V., gemaakt door IJsfontein. Van harte gefeliciteerd!

De vakjury over de winnaar: “De app Bollo is verrassend en origineel. De jury is erg gecharmeerd van de kunde van deze appontwikkelaars en hoopt dat veel ukkies en hun ouders kennis zullen maken met Bollo en zullen genieten van de inspirerende werelden.”

De andere genomineerden voor de Media Ukkie Award zijn Dr. Panda Brandweer van Dr. Panda Ltd. en Boer Boris gaat naar zee van Gottmer Uitgevers Groep B.V.

Naast de Media Ukkie Award zijn ook de winnaars bekend van de Gekko en Kameleon en een speciale Gouden @penstaart XL.

» Bekijk hier de winnaars van de Kinder Media Awards 2016

Laat een reactie achter

Vul je e-mailadres in om op de hoogte te blijven van reacties (je e-mailadres wordt niet gepubliceerd).

Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.