Dagelijks stroomt het nieuws over mediawijsheid de digitale wereld in via ontelbare tweets, artikelen, Facebook en vele andere bronnen. Hoe houd je overzicht in deze informatieoverload? Elke maand zet ik een selectie van nieuwswaardige berichten, interessante onderzoeken en artikelen voor je op een rij. Heb je nog tips? Deel ‘m in de reacties!
In de maand augustus 2014: ondanks de vakantie zijn er genoeg mediawijsheid nieuwtjes en onderzoeken verschenen. Zo was met name het ‘Recht op vergeten’ van Google veel in het nieuws, zijn privacy en cybercrime vaste items en verschenen en veel berichten over de sociale media platforms Twitter en Facebook.
Onderzoeken
- Negentig procent van Nederlanders gebruikt e-mail – Het Duitse Bitcom heeft in het kader van dertig jaar e-mail in Duitsland een Europees onderzoek uitgevoerd waaruit blijkt dat Nederland bovenaan staat in e-mailgebruik: 90% van de bevolking vanaf 14 jaar maakt gebruik van e-mail. Dat is ver boven het Europese gemiddelde van 67%. Of dit nog lang zo blijft, is maar de vraag. In dit artikel van Emerce staat namelijk dat Onderzoeksbureau YoungCapital verwacht “dat privémail hard op weg is om uit te sterven door de opkomst van chatapps.”
augustus 2014 – Bitcom [update: dit onderzoek staat niet meer online]
- Impact van de online wereld op ons leven – Hoe beïnvloedt ‘online’ onze maatschappij? Deze vraag was de aanleiding voor een onderzoek van KPN, uitgevoerd door TNS NIPO. Enkele resultaten: 25% van de Nederlanders whatsappt of mailt huisgenoten ook als ze thuis zijn, 44% vindt online zijn een verrijking voor het lever en 50% van de jongeren vindt altijd online zijn heel belangrijk. Lees hier meer resultaten.
augustus 2014 – TNS NIPO in opdracht van KPN
- Kinderen willen meer tablets in de klas – Maar liefst 78% van kinderen in Nederland vindt dat basisscholen vaker tablets moeten gebruiken voor lessen. Dat blijkt uit onderzoek van het NOS Jeugdjournaal en No Ties. Uit een onderzoek van Kennisnet blijkt dat 35% van de leraren het afgelopen schooljaar les gaf waarbij elke leerling een eigen device had en is ruim de helft van de leraren positief over het gebruik van tablets en laptops in het onderwijs.
25 augustus – NOS Jeugdjournaal en No Ties
En nog veel meer
Google worstelt met ‘recht om vergeten te worden’ – Bron: Nu.nl
Google moet nu ook Wikipedia vergeten – Bron: NOS op 3 en Wikipedia veroordeelt Europees vergeetrecht – Bron: Emerce
Google op tournee om ‘vergeetrecht’ – Bron: Emerce
Internetfraudeur misbruikt IBAN tot laatste moment – Bron: Metronieuws.nl
31% Nederlanders zou Facebookverbod op werk negeren – Bron: Security.nl
Echte hotelreservering gebruikt voor phishingaanval – Bron: Security.nl
Vrouwen spelen mobiele games langer en intensiever – Bron: Emerce
“Chinese overheid weert Apple vanwege veiligheidsredenen” – Bron: Security.nl
Auteursrecht Infographic voor Beeldgebruik – Bron: Charlotteslaw.nl
Tiener bedenkt oplossing voor cyberpesten – Bron: RTL Nieuws
Staat gamen goed op je cv? – Bron: NRC Carrière
Impact van sociale media onderschatten kan écht niet meer – Bron: Nu.nl
Neelie Kroes: ‘Learn how to code!’ – Bron: ECP
Google verwijdert 1 miljoen auteursschendingen per dag – Bron: Emerce en Google: verzoek om ruim twee miljoen links naar Pirate Bay te verwijderen – Bron: Tweakers.net
NOS en NTR lanceren Zapp Weekjournaal – Bron: NTR
‘3D-printen wordt pas over 5 jaar echt groot’ – Bron: Computer Idee
Kritiek op Twitter vanwege ongevraagde tweets in tijdlijn – Bron: Computer Idee
Het mag niet, maar 55 procent 11- en 12-jarigen zit op Facebook – Bron: nieuwsblad.be
Internetcensuur in kaart gebracht – Bron: Waag
Google-topman: alles moet worden versleuteld – Bron: Security.nl
Voorbijgangers filmen en video’s op internet posten: mag dat zomaar? – Bron: demorgen.be
Horlogeverbod bij tentamens – Bron: De Telegraaf
Volg ook de lectuur-posts en relevante bronnen van Pedro De Bruyckere en Bert Smits op xyofeinstein.wordpress.com en de wekelijkse kortjes van Dennis Hoogervrost op kidsenjongeren.nl.
Foto: Brad Flickinger
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.