Het vernieuwde leukeronline.nl wil nog meer drempels wegnemen bij begeleiders

vrijdag 17 mei 2024

Leukeronline.nl, dé gids voor iedereen die werkt met mensen met een verstandelijke beperking, is vernieuwd. Op de site vind je sinds kort onder meer zes herkenbare praktijkvoorbeelden en een duidelijk stappenplan voor begeleiders. Lotte van Aerle, projectleider van leukeronline.nl, vertelt wat er precies is veranderd en hoe die veranderingen tot stand zijn gekomen.

Wat is er vernieuwd aan leukeronline.nl?

Leukeonline.nl begon als een site waarop je vooral informatie kon opzoeken aan de hand van een zoekterm. Bijvoorbeeld ‘sexting’ of ‘gamen’. Het was een soort bibliotheek, een encyclopedie. Maar dan moest je als begeleider wel heel goed weten waar je naar op zoek was. 

Bovendien was de uitstraling van de site wat grijs en saai. Door in gesprek te gaan met begeleiders kwamen we erachter dat het nodig was om veel gerichtere en meteen toepasbare informatie te geven. Dus om ze veel meer ‘aan de hand’ te nemen. Begeleiders gaan niet op hun gemak informatie online opzoeken als ze geconfronteerd worden met een online situatie waar hun cliënt bij betrokken is. Ze willen iets hebben waarmee ze nu meteen aan de slag kunnen. 

Daar hebben we naar geluisterd. Als je nu op de site komt voel je je, als het  goed is, als begeleider meteen aangesproken. Je krijgt direct drie keuzes om verder te gaan. Ga meteen naar herkenbare praktijksituaties, naar een algemeen stappenplan voor begeleiding bij het online zijn van cliënten, of zoek alsnog iets op met een zoekterm. Zo helpen we je op een logische manier je weg te vinden naar de informatie die voor jou als begeleider op dat moment relevant is. 

Begeleiders gaan niet op hun gemak informatie online opzoeken als ze geconfronteerd worden met een online situatie waar hun cliënt bij betrokken is. Ze willen iets hebben waarmee ze nu meteen aan de slag kunnen

Waarom / voor wie was deze update nodig?

We leerden dat een begeleider vaak reageert op een situatie die zich op dát moment voordoet en dan vaak te rade gaat bij een collega omdat hij zich op het gebied van begeleiding bij online gebruik van media vaak handelingsonbekwaam voelt.

Met de vernieuwing willen we deze drempel wegnemen. Ten eerste door te benadrukken dat je als begeleider echt niet van alles wat een cliënt online doet de hoed en de rand hoeft te weten. Niet weten wat een bepaalde app is, of hoe een bepaalde game werkt, werpt vaak een drempel op. En dat is niet nodig. Want vanuit hun opleiding tot zorgprofessional hebben begeleiders al ontzettend veel handvatten om het gesprek aan te gaan. 

Alleen is de aanwijzing ‘ga in gesprek’ dan nog een stap te ver of voelt te lastig. Daarom hebben we meteen toepasbare stappenplannen ontwikkeld die de begeleider helpen om te komen tot het punt ‘ga in gesprek’ zodat ze op een manier in gesprek kunnen gaan, waarbij ze zich handelingsbekwaam voelen. En dat stappenplan is een heel toegankelijk en snel toe te passen plan met zeven stappen. Daarnaast hebben we zes praktijkvoorbeelden opgesteld.

Hoe zijn die praktijkvoorbeelden tot stand gekomen?

Die zijn geïnspireerd op een onderzoek (PDF) van o.a. Pieter Frederix. Tijdens een presentatie van zijn onderzoek zagen we hoe hij persona’s van verschillende cliënten aandroeg om situaties waar begeleiders tegenaan lopen te duiden. Initieel zijn wij toen ook gestart met persona’s, maar we kwamen er tijdens het proces achter dat niemand alleen maar te identificeren is als ‘gamer’ of iemand die veel ‘online date’. Afhankelijk van een activiteit of situatie is iemand bezig met ‘gamen’ of ‘daten’ of ‘vloggen’. En dus hebben we de persona’s aangepast naar praktijksituaties.

Welke praktijksituaties dat moesten worden, is bedacht met begeleiders zelf, waaronder Sonja Heijkamp van Amerpoort en Anke Donders van ASVZ. Zonder hun input met al hun werkervaring hadden mijn collega Solange Jacobsen en ik dit nooit kunnen doen.

En het stappenplan? Hoe is dat gemaakt?

Vanuit de behoefte aan handelingsperspectief van begeleiders. Uit gesprekken met begeleiders bleek dat als er zich een situatie voordoet, er direct een veelvoud aan acties, vragen en onzekerheid ontstaat, waardoor je al snel door de bomen het bos niet meer ziet: waar begin ik? Wat moet ik doen? Hoe doe ik dat? 

Pasklare antwoorden bestaan daarvoor niet. Het is altijd maatwerk, afhankelijk van de situatie, maar vooral afhankelijk van de cliënt. Wat levert online zijn de cliënt op? Wat kan hij aan? Wat heeft hij nodig? 

We kwamen in de gesprekken tot de gezamenlijke conclusie dat een begeleider met die kennis het bos beter kan zien en zelf gerichter actie kan ondernemen op wat nodig is om de begeleiding invulling te geven. We zijn toen vanuit de praktijksituaties gaan nadenken welke informatie van belang is voor begeleiders, hoe ze daar zicht op kunnen krijgen en hoe ze dat kunnen vertalen naar het werk. Vanuit een veelgehoorde vraag ‘waar begin ik?’ hebben we dat in de vorm gegoten van een aantal stappen die logisch op elkaar volgen en overzicht geven.

Het is altijd maatwerk, afhankelijk van de situatie, maar vooral afhankelijk van de cliënt. Wat levert online zijn de cliënt op? Wat kan hij aan? Wat heeft hij nodig? 

Begeleiders gaven ook aan dat ze het heel fijn zouden vinden om tips te krijgen over vragen die je de cliënt kunt stellen. Dat verzoek hebben we nadrukkelijk verwerkt in de stappenplannen. 

Lees meer en blijf op de hoogte

Laat een reactie achter

Vul je e-mailadres in om op de hoogte te blijven van reacties (je e-mailadres wordt niet gepubliceerd).

Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.