“Het Luqo spellenplatform brengt kinderen samen en biedt eindeloos veel potentie. Het laat kinderen samenspelen buiten het scherm, waarbij de kracht van digitale entertainment geweldig wordt benut,” aldus de jury over de winnaar van de Gouden Guppy 2018. Luqo biedt met Luqo Spellenreeks een interactief en digitaal speelbord waarop kleuters talloze leerzame spellen kunnen spelen. Woensdagavond 24 oktober werd deze prijs uitgereikt als onderdeel van de Cinekid Media Awards, dé prijzen voor de beste nieuwe mediaproducties voor de jeugd van het afgelopen jaar.
De jury zei verder over Luqo Spellenreeks: “Het is gericht op het samenspelen buiten het scherm, waarbij de meerwaarde van digitale entertainment naar de groep wordt getrokken, naar fysieke handelingen en face-to-face communicatie.”
De Gouden Guppy is de Nederlandse vakjuryprijs voor het beste digitale peuter- & kleutermediaproduct (0-6 jaar) en was voorheen bekend als de Media Ukkie Award. De vakjury bestond dit jaar uit Denise Bontje, Ilona Jens, Marijke Bos, Merel Beunk, René Glas, Thomas Drucker en Tomas Sala.
Eervolle vermeldingen
Eervolle vermeldingen waren er voor de game Chalk Gardens van Niels de Jong en Joanna Siccama en de app Vil Du?! van YipYip. De jury over Chalk Gardens: “De studenten achter Chalk Gardens verdienen een podium: de jury prijst hen om hun talent en het feit dat zij een mediaproduct ontwikkelen speciaal voor het jonge kind. De game straalt originaliteit en creativiteit uit.” Met het toekennen van de eervolle vermelding aan Vil Du?! wil de jury laten zien hoe breed het veld van digitale kindermediaproducten is. “En wat voor bijzondere dingen er gemaakt worden door Nederlands talent.”
» Bekijk hier het juryrapport
» Lees het interview met de winnaar
» Mediasmarties recenseerde Luqo Spellenreeks
» Meer over de Gouden Guppy en eerdere winnaars
» Op 24 oktober vond tevens het Cinekid Industry Forum plaats over kindermedia. Lees het verslag
Andere uitgereikte prijzen
Gouden Kolibrie
De Gouden Kolibrie, de award van ECP | Platform voor de InformatieSamenleving voor het beste mediaproject gemaakt door (jonge) mediamakers tot en met 18 jaar, werd uitgereikt aan Floor Lemmens met Imagine.
De jury, met jonge makers Daan Alberts en Jeroen de Wit en professionals Remco Pijpers (Kennisnet) en Sophie Veraart (ECP), prijzen Floor voor de wijze waarop zij op aansprekende wijze de kunst van fotografie en de kunst van het woord weet samen te brengen. “Floor weet een eigen stijl neer te zetten en haar kunstzinnigheid en creativiteit kan de jury zeer waarderen. Bovendien vindt de jury de combinatie van poëzie met social media heel verrassend, het geeft meer diepte aan het platte platform.”
Een eervolle vermelding was er voor Lara Thijsebaard’s StudioLara met haar humorvolle YouTube-video’s vanwege creativiteit, eigenheid en inzet van digitale vaardigheden.
Gouden Leeuw
De Gouden Leeuw juryprijs voor het beste internationale mediaproject ging naar BODY van kunstenaar Philip Schütte en Random Studio. BODY is een interactieve installatie waarbij de lichaamshouding van een bezoeker als zoekinstrument wordt gebruikt voor de honderdduizenden afbeeldingen die te vinden zijn op het internet.
De jury, met Farid Tabarki (voorzitter), Hanneke Metselaar, Jan Robert Leegte, Stephanie Afrifa, Maren Siebert en Paul Stork, spreekt van een feest en een interactieve ervaring van formaat. “Een visueel statement over onze beeldtijd, beeldcultuur, die aandoenlijk en ruw, strak en experimenteel, speelt met de beeldbanken van onze tijd als mozaïek om ons als mensen aan te spiegelen. De ervaring voor de MediaLab-bezoeker is onderhoudend en tot in de details perfect uitgewerkt, vol artistieke keuzes die de bezoekerservaring nergens in de weg staan, maar juist visueel sterken en bovendien tot creatief en reflectief handelen uitnodigt.” Schütte gaat naar huis met € 3.000.
De Gouden Leeuw Publieksprijs werd uitgereikt aan Stefan Schäfer voor zijn virtual realitygame Flotsam Fluke. Alle kinderen die de afgelopen week een bezoek brachten aan het Cinekid MediaLab, waar de nominaties voor de Gouden Leeuw te zien zijn, konden stemmen op hun favoriete onderdeel. De winnaar van deze publieksprijs ontvangt ook een bedrag van € 3.000.
Een eervolle vermelding ging naar de workshop GIF it to me van Viesueel Geweld. Tot op het laatste moment was er sprake van een nek-aan-nekrace.
Over de Cinekid Media Awards
De Cinekid Media Awards zijn een samensmelting van de prijzen voor digitale kindermedia die tot 2016 werden uitgereikt onder de naam Kinder Media Awards. Cinekid, Mediawijzer.net en ECP | Platform voor de InformatieSamenleving bundelen sinds 2017 de krachten en geven met deze samenwerking een impuls aan de ontwikkeling van kwalitatief hoogstaande digitale kindermedia. Voor iedere prijs kijkt een vakjury onder meer naar zaken als artistieke kwaliteit, innovatie, veiligheid en gebruiksvriendelijkheid.
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.