Media Ukkie Dagen van start met opening bijzonder paviljoen bij Beeld en Geluid

woensdag 9 april 2014

Vandaag, woensdag 9 april, zijn de Media Ukkie Dagen van start gegaan met de feestelijke opening van Media Ukkie Land. Dit paviljoen in Beeld en Geluid richt zich op kleuters van 4-6 jaar en op hun opvoeders. Het laat op speelse wijze zien hoe media onze ukkies verleiden. Niet voor niets staat tijdens de Media Ukkie Dagen de vraag centraal: “Voed jíj je kind op, of laat je dat over aan de media?”.

Media zijn niet meer weg te denken uit het gezin. Ook baby’s, peuters en kleuters komen in aanraking met media en spelen met kinderapps op tablets en smartphones. Maar hoe kun je hier als ouder of opvoeder slim mee om gaan? Leveren deze media wel een bijdrage aan de ontwikkeling van jonge kinderen in de leeftijd 0-6 jaar?

Hoe passen media in de opvoeding van jonge kinderen?
Dit jaar organiseert Mediawijzer.net van 9 t/m 18 april voor de 3e keer de Media Ukkie Dagen. Met de slogan “Voed jíj je kind op of laat je dat over aan de media?” roept Mediawijzer.net ouders, opvoeders en professionals op om na te denken hoe media in de opvoeding van hun jonge kind passen. Ouders/opvoeders worden tijdens de campagne voorzien van tips en doorverwezen naar sites met gevalideerde informatie over mediaopvoeding. Daarnaast ontvangen kinderopvanginstellingen, bibliotheken en centra voor Jeugd en Gezin informatie over mediaopvoeding voor de pedagogisch medewerkers zodat ook zíj ouders/opvoeders op dit thema kunnen ondersteunen.

Foto: Ukkies van Bink Kinderopvang uit Hilversum openen Media Ukkie Land officieel.

Foto: Ukkies van Bink Kinderopvang uit Hilversum openen Media Ukkie Land officieel.

Over Media Ukkie Land
In Media Ukkie Land gaan kinderen via het Sokkenpad op avontuur en worden ze geprikkeld om te spelen. Ouders volgen hen via het Schoenenpad en zien hoe zij op verschillende manieren verleid worden door de media. Waarom stelt Dora steeds een vraag? Waarom krijgt alles in kinderseries van die grote ogen? Waarom wil je kind hagelslag met Piet Piraat op de verpakking? Waarom blijven je kinderen aan de buis gekluisterd?
Media Ukkie Land maakt deel uit van de Beeld en Geluid experience en is vanaf 10 april dagelijks (behalve maandag) te bezoeken van 10.00 – 17.30 uur. Media Ukkie Land is ontwikkeld in samenwerking met Mediawijzer.net.

» Klik hier voor meer informatie
» Bekijk hier meer foto’s van Media Ukkie Land en de start van de Media Ukkie Dagen

Kom naar het symposium “Ukkies, hun brein en mediaopvoeding”
Tijdens de Media Ukkie Dagen worden ouders, opvoeders en professionals on- en offline geïnformeerd over mediaopvoeding, bijvoorbeeld in lokale bibliotheken. Op 15 april wordt het symposium “Ukkies, hun brein en mediaopvoeding” georganiseerd. Hiervoor kun je je nog aanmelden t/m zondag 13 april. Het symposium is met name interessant voor beleidsmedewerkers, bestuurders en/of medewerkers in de kinderopvang, Centra voor Jeugd en Gezin, ouders en organisaties die zich bezig houden met (media)opvoeding van jonge kinderen.

Onderzoeken
Tijdens de Media Ukkie Dagen komen twee onderzoeken uit:

  1. Iene Miene Media‘ naar het mediagebruik en –gedrag van kinderen van 0 tot 8 jaar
  2. Media in de kinderopvang‘ – een onderzoek naar mediagebruik en opname hiervan in het beleid op Nederlandse kinderdagverblijven.

Media Ukkie Award
Op 15 april reikt Mediawijzer.net voor de 3e keer de Media Ukkie Award uit voor de beste Nederlandse app voor ukkies van 0-6 jaar. Tientallen apps zijn door de vakjury beoordeeld op aantrekkelijkheid, betrouwbaarheid en gebruiksvriendelijkheid. De apps ‘Jop gaat naar school’, ‘Noa’s sterren’ en ‘Zzz’ zijn door de vakjury genomineerd.

» Meer over de genomineerden en de award op www.mediaukkies.nl

Aanhaken op de Media Ukkie Dagen?
Om de campagne te ondersteunen op zoveel mogelijk plekken zoals kinderdagverblijven, BSO’s, bibliotheken etc. is er campagnemateriaal ontwikkeld. Hoe kun je als netwerkpartner aanhaken?

  • Hang de campagneposter op – gericht op ouders; heeft een voor- en achterkant, inclusief vier tips gericht op mediaopvoeding en het jonge kind
  • Print de poster uit – en deel uit aan ouders
  • Lees het pamflet voor professionals en vraag aandacht bij andere professionals; pamflet bevat praktische informatie over hoe je in jouw organisatie en voor opvoeders aandacht kunt vragen voor het belang van mediaopvoeding van jonge kinderen.
  • Volg @MediaUkkies op Twitter en praat mee met de hastags #mediaukkiedagen, #mediaukkieaward of #mediaopvoeding
  • Voor bibliotheken zijn er verschillende manieren en materialen om deel te nemen aan de Media Ukkie Dagen. Lees hier de tips voor bibliotheken.

» Download en print het campagnemateriaal

Laat een reactie achter

Vul je e-mailadres in om op de hoogte te blijven van reacties (je e-mailadres wordt niet gepubliceerd).

Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.