#MediaDiamant & LVB: “Spelenderwijs leren werkt beter dan ‘dit moet je niet doen’”

dinsdag 26 februari 2019

In 2017 lanceerde Mediawijzer.net de MediaDiamant, een wegwijzer met tips voor opvoeders en professionals om kinderen van 0 t/m 18 jaar mediawijs op te laten groeien. Inmiddels maken verschillende organisaties en professionals er gebruik van in hun dagelijkse praktijk. In deze blogserie vertellen zij hoe. Next up: Daniëlle Meijer paste voor haar afstudeerproject de MediaDiamant aan voor jongeren met een licht verstandelijke beperking (LVB).

De MediaDiamant in een notendop: een praktische conversatiestarter die focust op de kansen die media bieden. De vijf pijlers van mediaopvoeding staan centraal: het hebben van plezier, het maken van goede afspraken over veiligheid, het kiezen van goede inhoud, samen met media bezig zijn en het vinden van een goede balans. De MediaDiamant is een aanvulling op de Toolbox Mediaopvoeding (NJi) en is ontwikkeld door verschillende Nederlandse experts in mediaopvoeding.

Meer informatie voor ouders & opvoeders » mediawijsheid.nl/mediadiamant
Meer informatie voor professionals » mediawijzer.net/mediadiamant

Daniëlle besloot voor haar afstudeerproject van de opleiding Sociaal Pedagogische Hulpverlening (SPH) iets te doen met mediaopvoeding & LVB. “Ik deed veel literatuuronderzoek maar kon maar weinig vinden wat paste bij de doelgroep. Door gesprekken met mijn begeleider Peter Nikken raakte ik geïnspireerd om op zoek te gaan naar een bestaande techniek en die aan te passen voor de LVB doelgroep.” Zo kwam Daniëlle bij de MediaDiamant terecht.

Behoefte aan iets beeldends

“Ik vond het een laagdrempelig en kleurrijk model en had gelijk ideeën bij de verschillende facetten. Het leek me waardevol als zoiets zou worden doorvertaald naar de LVB doelgroep; een kwetsbare groep op het gebied van (sociale) media. Mensen met een LVB hebben behoefte aan iets beeldends, iets wat ze kunnen zien. Ze leren makkelijker spelenderwijs en door samen in gesprek te gaan, dan wanneer je hen vertelt wat ze wel en niet moeten doen. Van daaruit ben ik een conceptversie gaan ontwikkelen, en ik ben best trots op het eindresultaat.”

Bij het ontwikkelen van haar LVB-variant hield Daniëlle rekening met verschillende aspecten. “Bij ‘Plezier’ was de insteek bijvoorbeeld: geniet van mediagebruik en doe er ook leuke dingen mee. Dat spreekt voor zich, maar bij bijvoorbeeld ‘Veilig’ is het heel anders voor mensen met een LVB. Bij elke kant heb ik gekeken hoe deze aan te passen was, zodat het toegankelijk zou worden voor deze doelgroep. Maar natuurlijk heeft iedere persoon met een LVB een eigen behoefte en iedereen heeft een bepaalde mate van begeleiding nodig. De uitdaging was dus: hoe maak ik het zo breed mogelijk inzetbaar, met in het achterhoofd dat iedereen verschillend is? Daar heb ik mijn best voor gedaan!”

Vraag ook vooral dóór

Over hoe de LVB-variant in de praktijk kan werken heeft Daniëlle een duidelijk idee: “Denk aan een soort keukentafelgesprek, ga tollen en kijk wat er bovenop ligt. Ook heb ik een handreiking voor ouders gemaakt: wat kun je bijvoorbeeld vragen bij ‘Plezier’? Zo’n handreiking helpt om het gesprek aan te gaan, want dat schijnt soms nog wel taboe te zijn. Ouders kunnen bijvoorbeeld denken dat ze er niet genoeg vanaf weten of dat hun kind meer weet dan zij.” Daarnaast adviseert ze: “Heb je een goede connectie met een kind? Vraag dan tijdens het gesprek vooral door als je denkt dat er meer achter een antwoord zit dan een ‘ja’ of ‘nee’.”

Tot slot signaleerde Daniëlle tijdens haar studie en onderzoek dat jongeren met een LVB dingen online vaak heel letterlijk nemen en dat het reageren daardoor niet altijd goed gaat. Daarom besloot ze om samen met deze jongeren emoties uit te gaan werken. “Dit is een lijst geworden met definities van emoticons, die ze letterlijk naast hun scherm kunnen hangen.”

Wil je de aangepaste MediaDiamant of het onderzoeksverslag inzien, of heb je een inhoudelijke vraag? Mail dan naar [email protected].

Houd voor meer nieuws over de MediaDiamant & LVB ook de kanalen van Mediawijzer.net in de gaten.

Meer lezen over de MediaDiamant:

» #MediaDiamant in de zorg: Geen internetpolitie, wél maatwerk
» De vragen van ouders zijn uitgangspunt bij de MediaDiamant in de Bibliotheek
» #MediaDiamant & de mediacoach: kapstok voor gesprek over mediaopvoeding
» Dagelijkse reminder om bewust bezig te zijn met media(opvoeding): MediaDiamant & de kinderopvang

Laat een reactie achter

Vul je e-mailadres in om op de hoogte te blijven van reacties (je e-mailadres wordt niet gepubliceerd).

Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.