#MediaDiamant in de zorg: Geen internetpolitie, wél maatwerk

vrijdag 9 november 2018

Vorig jaar lanceerde Mediawijzer.net de MediaDiamant, een wegwijzer met tips voor opvoeders en professionals om kinderen van 0 t/m 18 jaar mediawijs op te laten groeien. Inmiddels maken verschillende organisaties en professionals er gebruik van in hun dagelijkse praktijk. In deze blogserie vertellen zij hoe zij dat doen. First up: Sonja Heijkamp, Projectcoördinator Consultatieteam Client, Internet en Sociale Media bij zorginstelling Amerpoort en daarnaast zzp’er (deTweetFabriek).

Sonja besloot zeven jaar geleden om zich te verdiepen in mediaopvoeding aan mensen met een verstandelijke beperking, omdat zij er zelf tegenaan liep. “Ik zag mijn cliënten online gaan en dacht: daar moet ik iets mee. Er was eigenlijk nog niets. Ik ben toen zelf gaan uitzoeken wat er nodig was voor zorgmedewerkers.” Na twintig jaar werkvloerervaring binnen de gehandicaptenzorg vraagt ze nu overal aandacht voor mediawijsheid; van begeleiders tot management. “Ik probeer bestaande methodieken en werkwijzen zo te bewerken dat mediaopvoeding vanzelf weer aandacht krijgt. Daarnaast vind ik bewustwording van de mogelijkheden en handvatten bieden in soms complexe ethische casussen een mooie uitdaging binnen de zorg.”

De MediaDiamant in een notendop: een praktische conversatiestarter, die focust op de kansen die media bieden. De vijf pijlers van mediaopvoeding staan centraal: het hebben van plezier, het maken van goede afspraken over veiligheid, het kiezen van goede inhoud, samen met media bezig zijn en het vinden van een goede balans. De MediaDiamant is een aanvulling op de Toolbox Mediaopvoeding (NJi) en is ontwikkeld door verschillende Nederlandse experts in mediaopvoeding.

Meer informatie voor ouders & opvoeders » mediawijsheid.nl/mediadiamant
Meer informatie voor professionals » mediawijzer.net/mediadiamant

Sonja heeft de MediaDiamant gebruikt voor een interview-format om cliënten, collega’s en verwanten over mediagebruik te laten nadenken: hoe doe ik dat eigenlijk? Hoe werkt dat bij mij? Enkele interviews kun je hier inzien. “Fijn aan de MediaDiamant zijn de kleurtjes; die maken ‘m duidelijk en eenvoudig. Hij is tastbaar en compact. De vijf kanten zijn woorden die ook voor cliënten redelijk goed te begrijpen zijn. Het helpt vooral het kaderen van het enorme brede gebied dat mediawijsheid eigenlijk inhoudt.”

Maatwerk

Werken met de MediaDiamant – en mediaopvoeding an sich – is zeker in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking altijd maatwerk.  “Hoe je hem gebruikt ligt aan de situatie. Het ideale is als een soort voorlichtingsmodel, bijvoorbeeld door hem te gebruiken als bron voor een spel. Dat is wat de MediaDiamant voor mij is: een brondocument waar je zelf nog iets mee moet doen. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de vijf kanten/thema’s en je hebt het over cliënten met een ernstig verstandelijke beperking, dan is een thema als veiligheid natuurlijk belangrijk, maar staat dat niet voorop. Het gaat dan veel meer over hoe media als belevenis plezier opleveren. Terwijl bij mensen met een licht verstandelijke beperking, die veel online zijn, plezier voorop zou moeten staan maar juist de veiligheid heel belangrijk is om extra aandacht aan te besteden. De MediaDiamant kan een mooi handvat zijn voor jezelf om te kunnen toetsen: is het een beetje oké bij mijn cliënt? Heeft hij of zij wel plezier? Zou ik iets meer met veiligheid moeten? Maar de stap daarna is alweer maatwerk. Dan is het ook wel weer fijn als een model niet te complex is.”

Start bij de hulpvraag & uitdaging

Voor andere organisaties/professionals die met de MediaDiamant aan de slag willen heeft Sonja enkele tips. “Kijk eerst naar de hulpvraag van je cliënt, het doel en of de MediaDiamant je kan helpen bij het vinden van een basis voor je gesprekken en begeleiding. Bij sommige uitdagingen zal hij niet van toepassing zijn. Gebruik ‘m daarom vooral als handvat, een eerste opwarmer en als basis om je aan vast te houden.  En realiseer je: begeleiders doen ook altijd nog dingen die niet zo handig zijn, foto’s van cliënten delen bijvoorbeeld, of vergeten dat ze opgenomen kunnen worden. Ga dus vooral preventief al eens aan de slag, wacht niet tot het een keer mis is gegaan. De kunst als mediacoach in een instelling is om daar een balans in te vinden: wél het gesprek over mediaopvoeding aangaan, zónder een soort internetpolitie te worden.”

Meer lezen over de MediaDiamant:

» De vragen van ouders zijn uitgangspunt bij de MediaDiamant in de Bibliotheek
» #MediaDiamant & de mediacoach: kapstok voor gesprek over mediaopvoeding
» LVB & de MediaDiamant: “Spelenderwijs leren werkt beter dan ‘dit moet je niet doen’”
» Dagelijkse reminder om bewust bezig te zijn met media(opvoeding): MediaDiamant & de kinderopvang

Laat een reactie achter

Vul je e-mailadres in om op de hoogte te blijven van reacties (je e-mailadres wordt niet gepubliceerd).

Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.