MediaMasters heeft de prestigieuze internationale Evens Prijs voor Media Educatie gewonnen. Deze jaarlijkse prijs wordt toegekend aan het meest succesvolle Europese initiatief dat kinderen van 9-16 jaar verantwoordelijk en constructief laat omgaan met sociale media.
Uit het juryrapport: “Complimenten voor de speelse en toch zeer effectieve manier om kinderen te laten omgaan met de grote diversiteit aan (digitale) media.”
Een onafhankelijke jury van internationale experts besloot de 4e Evens Prize for Media Education uit te reiken aan MediaMasters. Zij roemde het innovatieve project onder andere vanwege de wijze waarop ouders en leerkrachten worden betrokken bij media-educatie.
Uit het juryrapport: “MediaMasters bevat diverse kwalitatief hoogwaardige elementen. De jury prijst met name de pragmatische en holistische aanpak van MediaMasters.”
Programmamanager Mary Berkhout nam de prijs op donderdag 21 mei in Warschau (Polen) in ontvangst. De 2e prijs ging naar de educational game Data Dealer.
Uit het juryrapport: “MediaMasters is een uitstekend voorbeeld voor andere Europese programma’s op het gebied van media-educatie.”
Aan de prijs zit een geldbedrag van 25.000,- verbonden. Dit geld wordt deels besteed aan het ontwikkelen van een mobiele versie van MediaMasters.
Het interactieve spel MediaMasters laat jaarlijks tienduizenden kinderen in groep 7 en 8 van de basisschool ontdekken hoe ze kritisch en bewust met (sociale) media omgaan:
Wat is MediaMasters?
Met MediaMasters is een spannend spel waarin kinderen zich spelenderwijs bewust worden van hun eigen online gedrag. Tv, internet, social media, apps, games en smartphones: de mogelijkheden zijn grenzeloos. Maar hoe werken ze, wat hebben ze voor invloed en wat kun je ermee?
MediaMasters wordt jaarlijks gespeeld tijdens de Week van de Mediawijsheid in november, gedurende één uur per dag op vijf schooldagen. Elke speldag start met een kort filmpje op het digibord. Leerlingen worden zo meegenomen in een spannend verhaal, waarna ze zowel in de klas als thuis aan de slag gaan met de MediaMissies. Tijdens deze uitdagende opdrachten moeten kinderen overleggen, samenwerken, zelf media maken, media interpreteren en nemen zij het eigen mediagedrag onder de loep. Zo worden zij met én van elkaar mediawijzer. Aan het eind van de week krijgen alle deelnemers een diploma.
In 2014 deden ruim 80.000 kinderen mee aan MediaMasters
Met hulp van opvoeders, leerkrachten, bibliotheken en mediacoaches ervaren kinderen de kansen van media, maar zullen ze ook alert moeten zijn én een kritische blik nodig hebben om uiteindelijk te slagen voor MediaMasters.
» De inschrijving voor MediaMasters 2015 is geopend! Mis het niet en schrijf je klas in op mediamasters.nl
» Oproep voor partners: maak een MediaMissie voor het interactieve spel MediaMasters
MediaMasters is een initiatief van Mediawijzer.net in samenwerking met gameontwikkelaar Flavour, filmbureau Bleck Media en communicatiebureau De Issuemakers.
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.