In de geestelijke gezondheidszorg zijn er al veel digitale toepassingen die een cliënt het leven makkelijker kunnen maken. Zo kan een bepaalde groep cliënten thuis de bloedspiegel van medicatie bepalen en wordt er virtual reality ingezet om van pleinvrees of andere angsten af te komen. Maar is het echt wel zo belangrijk dat ook psychiatrische cliënten mediawijs zijn?
Vorig jaar werd er een onderzoek gedaan voor betere apps in de ggz. Rozanne Eigenraam deed een onderzoek naar de gebruiksvriendelijkheid van digitale producten binnen de ggz. “Juist deze doelgroep heeft iets nodig om zijn voortgang goed te kunnen monitoren en ook naast de behandeling bezig te zijn met herstel”.
Iedereen (h)appy
Het resultaat van het gebruikersonderzoek van Eigenraam geeft een richtlijn voor een digitale toepassing. Houvast voor de ontwerper of ontwikkelaar om een app te ontwikkelen die echt aan de wensen en behoeften van de cliënt en de behandelaar voldoet. Hierdoor wordt de kans op een geslaagde implementatie groter. Iedereen (h)appy.
Gemotiveerd door een like
Het is belangrijk dat een app inzicht biedt in behandelgegevens en de voortgang. Cliënten kunnen dan bijvoorbeeld de samenhang tussen activiteiten en hun stemming zien, zodat ze er ook echt iets aan kunnen doen. Verder is het belangrijk dat er altijd een vorm van hulp geboden kan worden als de cliënt dit nodig heeft, dat een app aansluit bij het vermogen van de ggz-cliënt en dat de app weinig tijd buiten de ambulante behandeling in beslag neemt. Mensen vinden het natuurlijk altijd leuk om aangespoord en bemoedigd te worden. Denk maar aan je likes op Facebook, Twitter of Instagram. Hoe leuker de reacties, hoe liever we het hebben.
Verder is natuurlijk inzicht voor de cliënt heel belangrijk; denk hierbij bijvoorbeeld aan de behandeldoelen. Door het digitaal en inzichtelijk maken, is er altijd toegang tot de voortgang en niet alleen wanneer er een face-to-face behandeling is. Dit stimuleert de cliënt om zijn doelen te behalen. Natuurlijk is zelfstandigheid een groot aandachtspunt. Dit klinkt als een open deur, maar wordt te vaak vergeten. Onafhankelijkheid kan bijdragen aan de motivatie van de cliënt. Door de verantwoordelijkheid voor het ondernemen van actie bij de gebruiker te leggen, behoudt hij of zij de zelfstandigheid. Natuurlijk blijft de behandelaar een centrale rol spelen en niet de app. De behandelaar moet de cliënt motiveren. Niet de app. Een digitaal hulpmiddel is geen doel op zich, maar kan een fijne ondersteuning zijn voor de cliënt.
Mediawijs is een eis
Goede apps kunnen het leven van mensen met een psychiatrische aandoening makkelijker maken. Daarnaast kunnen ze zelfs bijdragen aan herstel. Simpelweg doordat ze meer en sneller inzicht geven in en invloed hebben op het eigen welbevinden. Om die apps te gebruiken, moeten mensen wel mediawijs zijn. Het mag dus duidelijk zijn dat ik denk dat iedereen mediawijs moet zijn of worden. Dit hoort ook bij het herstel van een psychiatrische cliënt. Iedereen moet bijvoorbeeld telebankieren en zijn zorgzaken regelen. En dat gebeurt niet meer per acceptgiro. Bijna nergens zit er nog iemand achter het loket die je helpt met het invullen van formulieren. Mediawijsheid is voor iedereen.
Reacties 5
Over #mediawijsheid in de psychiatrie. https://t.co/EWP4jbh6jW
Over mediawijs herstel in de psychiatrie. https://t.co/dTRWq4egtH #listerggz ^AH
Over mediawijs herstel in de psychiatrie. https://t.co/dTRWq4egtH #listerggz ^AH
Sociale mediawijsheid, maar ook het omgaan met internet in het algemeen, is heel belangrijk voor cliënten in de ggz. Maar dat niet alleen. Oók voor behandelaars & begeleiders is het noodzakelijk om te weten hoe het is gesteld met de online wereld van hun cliënten.
Ik werk inmiddels een jaar aan een boek over dit thema. Is het handig om tijdens een opname, al dan niet gedwongen, 24 uur van de dag de beschikking over een smartphone te hebben?
In een jaar tijd heb ik vele cliënten, naaste familie, ggz-werkers, psychiaters, politiek Den Haag, sociale media trainers én ook mensen werkzaam in de verstandelijk beperkten sector geïnterviewd. Mijn boek-in-wording bevat vele tips & trcus én ook good practices.
Mocht je ook geïnterviewd willen worden over jouw ervaringen, dan kan dat. Bezoek mijn website, klik rechts bovenaan op de enveloppe en mail mij. Desgewenst gebruik ik een gefingeerde voornaam en verander ik bepaalde details om herkenbaarheid te voorkomen.
Dag Geertje, jazeker is het ook van groot belang dat behandelaars en begeleiders weten hoe het is gesteld met de online wereld van hun cliënten. Ik ben erg benieuwd naar je boek! Houd je ons op de hoogte?
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.