Leerlingen met een licht verstandelijke beperking (LVB-leerlingen) lopen online meer risico. Toch kunnen sociale media hen ook veel plezier en gemak bezorgen. Dat is in het kort de strekking van de brochure ‘Mediawijsheid voor leerlingen met een licht verstandelijke beperking’, een uitgave van Mijn Kind Online, een website van Kennisnet, in samenwerking met Mediawijzer.net.
In de brochure wordt door diverse experts uitgelegd waar leerlingen met een LVB tegenaan lopen op sociale media en hoe je hen kunt begeleiden. De brochure biedt praktische handvatten om LVB-leerlingen mediawijsheid (één van de vaardigheden uit het model voor digitale geletterdheid) te leren en helpt bij het gesprek tussen bestuurders, schoolleiders en leraren over de leerling in de digitale samenleving.
Hindernissen bij gebruik digitale media
Aanleiding voor de brochure is onderzoek van Kennisnet en het Nederlands Jeugdinstituut (NJi). Daaruit bleek onder meer dat leerlingen met een LVB diverse hindernissen ervaren bij het gebruik van digitale media.
Peter Nikken, een van de onderzoekers: “Dat kan variëren van moeite hebben met teksten lezen en beelden interpreteren tot een verminderd besef van normen en waarden. Online omgang met anderen is voor hen vaak lastig. Ze kunnen gezichtsuitdrukkingen, grappen en nuances niet altijd goed inschatten. Tegelijk zijn deze leerlingen ook beïnvloedbaar, vatbaarder voor verslaving en gevoeliger voor afwijzing of manipulatie.”
Lees het onderzoek ‘Media en kinderen met een LVB‘ op de website van het NJi.
LVB-leerlingen leren langzamer
Docent Itske Tersteeg van De Ziep, een school voor voortgezet onderwijs in Didam, vult aan: “Deze leerlingen leren langzaam. Waar een andere leerling hooguit een keer de fout in gaat met het online plaatsen van een verkeerde reactie of foto, doen deze jongeren dan soms wel 10 keer of vaker. “
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.