Mediawijsheid meets goede doelen: informeren en activeren van jeugd

vrijdag 14 maart 2014

In mijn eerste week bij UNICEF Nederland ben ik er achter gekomen dat ‘wij’ enorm goede initiatieven hebben om kinderen meer te leren over kinderrechten en om ze te activeren. Zoals de bekende UNICEF-loop waarbij kinderen zich laten sponsoren door familie, bekenden en buren. Maar ook de honderden bevlogen vrijwilligers die gastlessen geven in de klas over kinderrechten. Mooie en waardevolle initiatieven, maar wel nog erg traditioneel. UNICEF USA heeft nu een ware hit te pakken: zij roepen mensen op om kinderen te helpen door juist niets te doen. Tenminste niets met hun telefoon: het tapproject. In dit artikel meer inspirerende voorbeelden over het mediawijzer maken van jongeren en het bijdragen aan een goed doel op een manier die hen aanspreekt.

Het tapproject: door niets te doen bijdragen aan een goed doel
Op de site tap.unicefusa.org vertelt UNICEF over miljoenen kinderen die geen schoon drinkwater hebben. Tegelijkertijd stellen ze mensen de vraag hoelang zij zonder iets veel minder essentieels kunnen, zoals hun telefoon. Door deze niet te gebruiken, kun je kinderen helpen. Voor elke 10 minuten zonder telefoon, geeft sponsor Giorgio Armani geld om 1 kind een dag van schoon water te voorzien. Als ze de telefoon weer gebruiken, wordt de ‘score’ getoond en het aantal kinderen dat dankzij jou schoon drinkwater krijgt. Ook krijg je de optie om zelf geld te doneren. Om het competitie-element te versterken, kun je jouw score delen via sociale media. Je ziet inderdaad op Twitter dat deze scores met name door jongeren behoorlijk gedeeld worden.

 

Het werkt dus! Een simpelere manier om mediawijs om te gaan met je telefoon én bij te dragen aan een goed doel is er voor jongeren bijna niet.

Goed Doen 2.0: bijdragen via sociale media
De combinatie van online media en goede doelen is in Nederland ook niet vreemd. In het handboek Goed Doen 2.0 van Mijn Kind Online staan portretten van jongeren uit het voortgezet onderwijs die gebruik maken van online en sociale media om anderen te helpen. Hier kunnen sociale media het middel zijn om bekendheid aan een project te geven. Maar ook kunnen ze een cruciale rol spelen: een 16-jarige scholier die door middel van online crowdfunding geld inzamelt voor zijn eerste speelfilm over een jongen met anorexia. Ze kunnen ook helpen om bekendheid aan een project te geven. Maar sociale media kunnen ook het hulpmiddel zijn: een scholier heeft voor een bloemist een website gemaakt en een Twitteraccount en Facebookpagina aangemaakt, zodat de ondernemer meer en beter met zijn doelgroep kan communiceren. Goed Doen 2.0 is gericht op leraren. Er staat een stappenplan in en zij krijgen tips om hun leerlingen hier bij te helpen. Een goed handboek om gezamenlijk in de klas aan de slag te gaan met sociale media.

» Download hier handboek Goed Doen 2.0 als pdf

Gamen voor het goede doel
UNICEF Nederland speelt goed in op de behoeften van jongeren. Met de game Copa Copa worden Nederlandse jongeren vanaf 13 jaar uitgedaagd om op een leuke manier jongeren in Brazilië te helpen een betere toekomst te krijgen. Hoe? Door een aantal online challenges te doen. De uitdagingen zijn onder meer op het vlak van muziek, mode en sport. Door het uploaden van foto’s en video’s van hun inzet kunnen deelnemers punten vergaren. Ook kunnen ze geld inzamelen voor hulpprojecten in Brazilië. Dit kan met challenges zoals selfies maken, instagrammen of hooghouden. Doordat je bij Copa Copa moet inloggen met je Facebook-account is de minimale leeftijd 13 jaar.

Hoe kunnen kinderen zich via nieuwe en sociale media inzetten voor een goed doel?
Kinderen zijn tegenwoordig op steeds jongere leeftijd al vaardig met (online) media. Hier speelt bijvoorbeeld het UNICEF Kinderrechten Filmfestival ook op in. Kinderen worden opgeroepen een filmpje te maken over kinderrechten. Een mooi initiatief waar mee kinderen meer leren over kinderrechten én het omgaan met (digitale) media.

Graag zou ik ook deze kinderen willen leren dat zij zich in kunnen zetten voor een goed doel en andere kinderen kunnen helpen. Op een manier die aansluit bij hun belevingswereld met digitale media. Maar ook door gebruik te maken van hun favoriete media zoals in het tapproject (met hun telefoon) en het Goed Doen 2.0-principe: meer bereik en betrokkenheid via sociale media. Niet als vervanging van de traditionele manieren, maar als aanvulling hierop. Hebben jullie ideeën? Ik sta er zeker voor open!

Laat een reactie achter

Vul je e-mailadres in om op de hoogte te blijven van reacties (je e-mailadres wordt niet gepubliceerd).

Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.