De ‘Data Challenge’ was dit jaar een van de thema’s op het Mediapark Jaarcongres. Logisch. Want na jaren van (vooral) praten over big data en algoritmes, worden er in medialand nu ook stappen gezet. Houden mediamakers zich ook bezig met de mediawijze vraagstukken die hier bij horen?
Veel mediabedrijven zoeken momenteel naar de kansen en bepalen hun weg naar die stip op de horizon: ‘Content op maat‘. Op die weg liggen naast kansen ook verantwoordelijkheden, maar vooral ook een aantal vragen. Hoe ziet de mediawereld er uit als algoritmes de overhand krijgen? Wat betekent het voor de consument als alle mediaconsumptie wordt vastgelegd in profielen en gebruikt wordt om weer nieuwe, gepersonaliseerde media aan te bieden?
Mediawijzer.net nodigde trendwatcher Sander Duivestein uit om zijn visie te geven op deze ontwikkelingen. Hieronder een verslag van het verhaal dat hij vertelde tijdens het Mediapark Jaarcongres 2014.
‘Television is watching you’
Digitalisering zet industrieën op de kop. Macht op basis van hiërarchische structuren maakt plaats voor een situatie waarin iedereen met iedereen en alles verbonden kan zijn. De oude structuren verdwijnen.
Verschuiving van macht zorgt automatisch voor een reactie om die macht weer terug te krijgen. Het verzamelen van data van de consument en het gebruik van algoritmes voor een content aanbod op maat, is een logische stap. Hoe meer bedrijven van iemand weten, hoe meer invloed ze uit kunnen oefenen op wat iemand aan informatie voorgeschoteld krijgt en consumeert. Dat is op zich handig:
- Netflix biedt kijksuggesties op maat via een gebruikersprofiel;
- Google interpreteert zoekopdrachten op basis van 140 persoonsgegevens, waardoor elke Google-gebruiker zijn eigen zoekresultaten krijgt;
- Facebook bepaalt op basis van je gedrag welke informatie ze pushen of weghalen.
Het kanaal kijkt nu naar jou en past content aan op je gedrag.
‘Waarom krijg ik dit?’
Als consument is het goed om je af te vragen waarom je bepaalde content krijgt voorgeschoteld. Waarom? Bijvoorbeeld om niet in een digitale trechter of echoput terecht te komen en om verrast te worden door content waarvan je niet wist dat je het leuk of interessant zou vinden. Dat vraagt echter wel om een kritische, actieve mediaconsument.
Maar ook aan de kant van de makers en aanbieders van media is het goed om kritisch na te denken over data en algoritmes. Kun je bijvoorbeeld het selecteren van nieuws aan algoritmes over laten of komt er nog een eindredacteur aan te pas? De ideale situatie lijkt als algoritmes en de mens uiteindelijk hand in hand gaan om de consument op een transparante en constructieve manier op maat te bedienen. Maar volgens Sander Duivestein gaat dat nog wel even duren.
Presentatie Sander Duivestein op het MPJC
Matt Boggie The New York Times: ‘Maak algoritmes zichtbaar’
Matt Boggie (The New York Times) was een ander spreker over ‘Data Challenge’ tijdens het Mediapark Jaarcongres. The New York Times zoekt naar nieuwe manieren om content beter aan te laten sluiten op de behoefte van de consument. Nieuwe vormen van interactie, data en algoritmes vormen hiervoor de basis.
Net als Duivestein geeft Matt Boggie aan dat het gebruik van algoritmes onvermijdelijk wordt. Boggie geeft hierbij aan dat de afstand tussen mensen en technologie kleiner moet worden.
Het proces van ‘Content op maat’ moet volgens Boggie ook transparanter worden. De relatie tussen input (gebruikersdata) en output (aanbevelingen) moet te begrijpen zijn voor de consument. En nog beter: die consument moet in kunnen grijpen in het proces om de uitkomsten bij te sturen. Voor Matt Boggie betekent dat het verschaffen van duidelijkheid over algoritmes. Een nieuwe verantwoordelijkheid voor makers van media.
Whitepaper ‘Content op maat’
De artikelen die wij hebben geschreven over ‘Content op maat’ zullen wij opnemen in een whitepaper. Die whitepaper kun je eind juli downloaden via deze mobile site. Mocht je de whitepaper per mail willen ontvangen, stuur mij (fjansen@beeldengeluid.nl) dan even een mailtje.
Het is belangrijk dat wij als mediawijsheid professionals goed en kritisch na- en meedenken over data en algoritmes. Wat denken jullie: hebben wij in de toekomst nog een eigen wil wat betreft ‘Content op maat’?
Lees ook:
» Meer informatie over over onze rol op het MPJC 2014
» Het verslag van de expertsessie ‘Content op maat’
» Data verzamelen voor ‘Content op maat’; wat kunnen we leren van Netflix en inBloom?
» Leestip: de dossiers Big data en Privacy, met uitleg rondom het thema, inclusief filmpjes, tweets, relevante nieuwsberichten, netwerkpartners en artikelen in relatie tot mediawijsheid.
Reacties 1
Als jonge mensen de rest van hun leven content op maat gaan krijgen, dan is het nu in het onderwijs van belang niet zozeer om ze informatievaardigheden aan te leren – want die informatie krijgen ze op een dienblaadje gepresenteerd – maar om een kritische houding te bewerkstelligen.
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.