Velen grijpen de kerstvakantie aan om warm op de bank te zitten met familie, uit te rusten en erop uit te gaan. Ook in deze periode zijn er genoeg mediawijze dingen te zien, lezen en doen. De medewerkers van Netwerk Mediawijsheid delen hun tips. We wensen je merry & mediawijze feestdagen!
Boek: Waarom de meeste mensen deugen
Aanbevolen door Mimi
“Dit boek van Rutger Bregman gaat over de psychologie, economie, biologie en archeologie van de mens. Hij neemt de lezer mee op reis door de geschiedenis van de mens en belicht daarnaast onderwerpen als propaganda, media en de invloed van desinformatie.”
Washington Post: Abigail de Kosnik over copyright
Aanbevolen door Aniek
“Vraagstukken over copyright gaan steeds vaker spelen. Abigail de Kosnik schrijft in haar (Engelstalige) artikel op Washington Post over hoe grote mediacorporaties zoals Disney door continue juridische copyrightprocedures hun fans ‘dwarsbomen’. Creatievelingen mogen geen fan-art, gifjes en andere uitingen meer plaatsen van de corporatie, terwijl deze uitspattingen juist kunnen dienen als inspiratiebron en ‘gratis’ reclame. Een interessante discussie om te volgen.”
Documentaireserie Why we hate
Aanbevolen door Mimi
“De documentaireserie Why we hate van Steven Spielberg en Alex Gibney gaat over haat: hoe is haat geëvolueerd en waarom heeft het zo’n krachtige impact op mensen en hun omgeving? Gelijkgestemden overal ter wereld kunnen elkaar nu vinden, informatie uitwisselen en elkaar met nepnieuws aanjagen tot nog sterkere overtuigingen van ‘hun gelijk’ en het ‘ongelijk’ en het ‘gevaar’ van de ander. Wat is een passende oplossing hiervoor?”
» Bekijk de serie (hiervoor heb je een Dplay account nodig)
Speech: Sacha Baron Cohen over desinformatie
Aanbevolen door Sarah
“In zijn speech tijdens de Anti-Defamation League (ADL) adresseert Brits komiek Sacha Baron Cohen de verspreiding van desinformatie en haatdragende berichten op sociale media. Vooral Facebook komt onder vuur te liggen tijdens zijn verhaal: Baron Cohen beschrijft het netwerk als ‘de grootste propagandamachine ter wereld’. Een krachtige speech die veel ogen heeft geopend.”
AI: More than human in het Forum Groningen
Aanbevolen door Saskia
“Een onderwerp waar we inmiddels haast dagelijks over horen, maar dat voor velen toch nog ongrijpbaar blijft: kunstmatige intelligentie. In het Forum Groningen is de internationale tentoonstelling AI: More than human te zien, met bijbehorende randprogrammering. De tentoonstelling is interactief, dus je kunt AI heel dichtbij laten komen. Een mooie mix van kunst, wetenschap en zelf ervaren.”
‘Eerlijke filmtrailers’ van Screen Junkies
Aanbevolen door Aniek
“Dit (Engelstalige) kanaal is bekend geworden door de serie ‘Honest trailers’: ze monteren trailers van films opnieuw tot een ‘eerlijke’ trailer, vaak als parodie en met de nodige kritiek. Een voorbeeld is deze video over de Lion King, waarbij ze de draak steken met het opnieuw verfilmen van een eigen verhaal en daar weer geld aan verdienen.”
Philosophize This: Michel Foucault
Aanbevolen door Aniek
“Philosophize This is een (Engelstalige) podcast waarin maker Stephen West ingaat op verschillende filosofen zoals Foucault, Deleuze, Latour en vele anderen. De afleveringen over Foucault sluiten mooi aan op onze huidige mediasamenleving: zijn gedachtegoed omtrent machtsstructuren is nog steeds erg toepasbaar.”
‘Explained’: de invloed van computercode
Aanbevolen door Aniek
“In de Netflix-serie Explained wordt op een korte en onderrichtende manier stilgestaan bij een bepaald onderwerp. Een interessant voorbeeld is de aflevering Coding, waarin dieper wordt ingegaan op hoe code ons leven beïnvloedt en wat het in essentie is.”
» Je vindt de serie op Netflix (hiervoor heb je een lidmaatschap nodig)
Docu: Mijn dochter de vlogger
Aanbevolen door Micky
“In deze VPRO-documentaire krijg je een intiem en eerlijk inkijkje in dagelijkse bezigheden van drie gezinnen en de vlogkanalen van hun kinderen Jaydie (3), Jaylinn (9) en Nina (13). Wat drijft ouders en kinderen om dag in, dag uit bezig te zijn met filmen voor een volgende vlog? Het interessante aan deze documentaire is dat de makers geen oordeel vellen over wat ze zien, maar vooral op zoek gaan naar het ‘waarom’. Het blijkt dat ouders vaak de drijvende kracht zijn achter de YouTube-kanalen. Wat zit daar achter? Hoe is het voor kinderen om op te groeien met YouTube? Hoe gaan ze om met views en het verzinnen van nieuwe content?”
Fijne feestdagen! Het programmabureau van Netwerk Mediawijsheid is tijdens de kerstvakantie (21 december t/m 5 januari) gesloten.
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.