Ruim 145.000 leerlingen uit groep 7 & 8 speelden een week lang de serious game MediaMasters over de kansen en gevaren van digitale media.
In de tiende editie van het grote mediawijsheid-project MediaMasters ontdekten tijdens de landelijke wedstrijd meer dan 6.300 klassen spelenderwijs hoe mediawijs om te gaan met thema’s als WhatsApp, privacy, cybercriminaliteit, online pesten, nepnieuws en meer. Een week lang streden de kinderen op school en thuis om zoveel mogelijk bits (punten) te verdienen. Na een spannende finaledag mag groep 7 van de Openbare Basisschool de Peperklip uit Schiedam zich een jaar lang de meest mediawijze klas van Nederland noemen.
Klassen nog mediawijzer met hulp van MediaRapport
De 23 leerlingen van groep 7 van de Peperklip hebben als klas meer bits (punten) gescoord dan de andere ruim 145.000 deelnemende tieners en mogen zich een jaar lang de meest mediawijze klas van Nederland noemen. Meester Stefan reageert opgetogen: “We vonden MediaMasters hartstikke leuk en ook heel erg leerzaam. We zagen toch wel in hoeveel we eigenlijk op onze telefoon zitten, dat het slecht voor je lichaam en je ogen is en daar hebben de kinderen echt van geleerd. De verhaallijn en de filmpjes over robot H.E.N.K vonden de leerlingen geweldig, al vonden ze Dylan wel een verschrikkelijke jongen.”
Net als iedere deelnemende klas, ontvangen ook meester Frans en juf Astrid van groep 7 van de Peperklip een MediaRapport van hun klas. Daarin is te zien welke resultaten de klas behaald heeft voor thema’s binnen het domein digitale geletterdheid. Juf Astrid: “Het thema gezondheid, daar schrokken de leerlingen een beetje van. De 20-20-2 regel* kenden ze bijvoorbeeld nog niet. Ik ben overigens hartstikke trots op onze klas en met het MediaRapport kunnen wij nu nog beter beoordelen aan welke onderwerpen ik de komende maanden extra aandacht kan gaan besteden.”
Landelijke winnaar speciaal onderwijs
Klas D3 van de Griffel uit Heerlen sleepte de prijs voor de meest mediawijze klas uit het speciaal onderwijs in de wacht. Meester Remco kijkt heel trots terug op de afgelopen week: “Het was MediaMasters die de klok sloeg op SBO de Griffel. Naast de reguliere lessen zette iedere klas zich in voor meer online bewustzijn en barstte de onderlinge strijd los. Iedereen was heel erg gemotiveerd en fanatiek. We zijn trots op onze overwinning en bovenal op alle kinderen die hebben deelgenomen!”
Een derde van de tieners voelt zich veiliger door beveiligingscamera’s
De deelnemende klassen kregen tijdens de landelijke wedstrijd iedere dag een stelling voorgelegd die betrekking had op mediawijsheid. Zo hebben de leerlingen nagedacht over de stelling: ‘Ik voel me veiliger als ik weet dat er overal beveiligingscamera’s hangen’. 30% van de leerlingen was het hiermee eens. Bij de stelling ‘Populaire influencers verspreiden geen nepnieuws’ beantwoordde maar liefst 95% van de tieners dat ze het hier niet mee eens waren. Daarnaast gaf 65% van de leerlingen aan alleen maar mooie en leuke dingen op hun socialemediaprofiel te plaatsen.
Talentenjacht-show vormde inspiratie voor verhaallijn MediaMasters
Tijdens de wedstrijd werden de leerlingen meegenomen in een spannend verhaal. De jonge uitvinder Layla werd uitgenodigd voor het programma ‘Jonge Uitvinders: The Battle’. Ze besloot mee te doen, maar haar uitvinding was nog niet af en haar tegenstander speelde het spel niet eerlijk. De leerlingen konden Layla helpen door het beantwoorden van vragen en het uitvoeren van opdrachten waarmee zij bits (punten) verdienden.
Wat is jouw digitale balans? Je hebt het zelf in de hand
MediaMasters is onderdeel van de Week van de Mediawijsheid. Dit jaar stond de Week van de Mediawijsheid (6 t/m 13 november 2020) in het teken van media en gezondheid. In een wereld vol media moeten we constant keuzes maken. Nog even je appjes checken of ga je vroeg slapen? Hoe kun je media gebruiken om gezond te blijven? En hoe haal je met behulp van media het beste uit jezelf? Dat is namelijk voor iedereen anders. Waar voel jíj je goed bij? Je hebt het zelf in de hand.
* De 20-20-2- regel kan je helpen om toenemende bijziendheid af te remmen.
- Na 20 minuten dichtbij kijken
- 20 seconden in de verte kijken
- 2 uur per dag buiten spelen
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.