Meest mediawijze klas van Nederland komt uit Zeewolde!

vrijdag 27 november 2015

Groep 7/8 van basisschool Panta Rhei uit Zeewolde heeft de landelijke finale van de vijfde editie van MediaMasters gewonnen. MediaMasters is het grootste mediawijsheidproject van Nederland voor groep 7 en 8. Het is een crossmediale serious game waarmee leerlingen zowel in de klas als thuis leren over mediawijsheid. In de afgelopen week kregen zij vragen en opdrachten over thema’s zoals cyberpesten, programmeren, privacy, sociale media en het vinden van betrouwbare informatie. Na een spannende finale heeft de klas van juf Judith Meijer de vragen het snelst en best beantwoord. De klas wint hiermee een bezoek aan Beeld en Geluid in Hilversum én aan de studio van The Voice of Holland. 

Dit jaar waren er ruim 100.000 leerlingen ingeschreven voor MediaMasters. Dat is meer dan een kwart van alle basisschoolleerlingen uit groep 7 en 8 in Nederland. Alle leerlingen krijgen aan het einde van MediaMasters een certificaat en de titel ‘MediaMaster’.

Judith Meijer, leerkracht groep 7/8 van OBS Panta Rhei: “Wij zijn ontzettend blij dat we MediaMasters 2015 hebben gewonnen. De kinderen hebben veel geleerd en zijn zich een stuk bewuster geworden van wat online kan en mag. Het was leuk om te zien dat zij met elkaar en hun ouders gingen praten over mediawijze thema’s. Ze hebben nu door dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor wat ze maken, maar ook dat ze zeggenschap hebben over foto’s die online worden gezet waar zij zelf op staan. Zelfs als hun vader of moeder dit online zet. Het is eigenlijk niet normaal dat je ongevraagd foto’s van elkaar op Facebook zet.”

Mary Berkhout, programmamanager Mediawijzer.net: “Dit jaar was niet alleen de grootste, maar ook de spannendste MediaMasters ooit. Het personage ‘De Schaduw’ was voor sommige kinderen zelfs een beetje te eng… Op Twitter, Instagram en Facebook reageerden kinderen die, tegen beter weten in, toch in het personage gingen geloven. Een mooie proeftuin dus voor hen om echt van nep te onderscheiden.”

MediaMasters wordt gespeeld gedurende vijf speldagen in de klas en thuis. Leerlingen gingen de afgelopen week zelf aan de slag met media, leerden media interpreteren en namen hun eigen mediagedrag onder de loep. Niet alleen met elkaar, maar ook met hun ouders en hun leerkracht. Zo werden zij met én van elkaar mediawijzer. MediaMasters wordt jaarlijks gespeeld tijdens de Week van de Mediawijsheid en is een initiatief van het expertisecentrum mediawijsheid Mediawijzer.net.

Winnaar Video-opdracht UNICEF Kinderrechten Filmfestival

Eén van de opdrachten waar de kinderen met groot enthousiasme mee aan de slag zijn gegaan tijdens MediaMasters was de Video-opdracht in samenwerking met het UNICEF Kinderrechten Filmfestival. Er waren dit jaar 1057 inzendingen, een record!

Uit al deze inzendingen selecteerde de jury tien winnende films die een remake winnen; een filmcoach van het Kinderrechten Filmfestival komt een dagdeel naar school om met de hele klas een verbeterde versie van hun film te maken. Samen met films van andere scholen gaan deze in première in de bioscoop, waarvoor de hele klas wordt uitgenodigd.

Ouder & Kind Onderzoek: Wat voor mediamaker ben jij?

Een belangrijk onderdeel van MediaMasters is het Ouder & Kind Onderzoek: ‘Wat voor mediamaker ben jij?’. Kinderen en ouders bespraken in dit onderzoek samen hun mediagedrag en kwamen er achter wat voor type mediamaker zij zijn. De test is ruim 6000 keer ingevuld. De belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat kinderen een sterk ontwikkeld moreel kompas hebben als het gaat om privacy en eerlijkheid, maar bij fact checking schiet die verantwoordelijkheid er bij in.

» Lees hier meer over de onderzoeksresultaten

MediaMastersWall: het mediawijze online prikbord

Leerlingen zijn de hele week uitgedaagd om zelf media te maken. Op de MediaMastersWall staan de door hen geproduceerde filmpjes, foto’s en teksten. De berichten werden vooraf goedgekeurd door de leerkracht om ongewenste content te voorkomen. Op deze manier kon er ook een discussie ontstaan met de leerlingen over wat geschikte en ongeschikte content is om online te plaatsen.

Meer dan 150 MediaMissies

MediaMasters bestaat uit meer dan 150 ‘MediaMissies’ die zijn aangeleverd door netwerkpartners van expertisecentrum mediawijsheid Mediawijzer.net. MediaMissies zijn vragen en opdrachten die gaan over een bepaald mediawijsheidthema. Klassen moeten de missies zo goed mogelijk beantwoorden en uitvoeren in ruil voor jokers, die weer ingezet kunnen worden in de finale. Organisaties die MediaMissies hebben aangeleverd zijn onder andere EYE Filmmuseum, MOTI Museum of the Image, VOI©E, Wikikids, VPRO Z@pp Echt Gebeurd, Het Klokhuis en Cinekid.

Reacties op MediaMasters via sociale media

Via sociale media (#MediaMasters) kregen de makers van MediaMasters honderden positieve reacties van leerlingen, ouders en leerkrachten over het spel. Er was veel interactie op de platformen Facebook, Twitter en Instagram met zowel leerkrachten als leerlingen. Door vanuit de personages uit de verhaallijn te posten, werd de crossmediale ervaring verder uitgebreid en levensecht gemaakt.

Lees ook in het kader van de Week van de Mediawijsheid 2015:

» Week van de Mediawijsheid van start: jongeren in gesprek over ethische kant van mediamaken
» 100.000 leerlingen starten met MediaMasters: grootste mediawijsheidproject voor groep 7 en 8
» CBS zegt dat 1 op de 6 jongeren verslaafd is aan sociale media
» Naast 15 minutes of fame ook 15 minutes of shame?
» ‘Kinderen hebben online een sterk moreel kompas, behalve bij fact checking’
» ‘Mediawijze professionals zijn onmisbaar’
» De mediawijze professional in een snel veranderende wereld

Reacties 3

  1. magdigit

    Geweldige uitkomst van deze unieke week!
    Gefeliciteerd, Groep 7/8 van basisschool Panta Rhei uit Zeewolde!!
    Jullie doen je naam echt eer aan: ‘alles stroomt’!
    Alle medewerkers voor en achter de mediawijze schermen: hartelijk bedankt!

    Groetjes van Magda
    Booxalive.nl (ook ’n MediaMissie-provider)

Laat een reactie achter

Vul je e-mailadres in om op de hoogte te blijven van reacties (je e-mailadres wordt niet gepubliceerd).

Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.