Ouders en leraren helpen kinderen dagelijks met leren: nieuwe dingen eten, veilig oversteken, leren schrijven, fietsen en huiswerk maken. Ze doen het voor, leggen het uit en hebben het erover. Iedere ouder en leraar op hun eigen manier: een beproefd concept dat natuurlijk ook met vallen en opstaan gaat. En dan is daar de eerste smartphone. Maar werkt het beproefde concept hier ook? Martine de Leeuw van ChatLicense vertelt hoe kinderen voorbereid kunnen worden op de digitale wereld.
Verdrinken in het digitale diepe
De eerste smartphone: een hele nieuwe wereld gaat open voor het kind. Als volwassene willen we kinderen ook hierin wegwijs maken. Maar het gedrag dat we voordoen is niet altijd wat we van onze kinderen verwachten. En omdat we niet allemaal dezelfde apps gebruiken als deze generatie, kunnen we niet altijd de goede uitleg geven of zelfs weten wat ze meemaken. Uit eigen onderzoek blijkt dat een derde van de huishoudens aangeeft regelmatig ruzie te hebben over smartphonegebruik. We verdrinken als maatschappij in het digitale diepe. We willen wel anders, maar weten niet goed hoe.
Weg ermee
De logische eerste stap die dan volgt is: weg met die telefoon! Verbod van gebruik op scholen, minder schermtijd, bepaalde apps niet gebruiken of überhaupt nog niet aan een telefoon beginnen. De eerste telefoon krijgt door het boek Generatie Angststoornis van Jonathan Haidt meer aandacht dan ooit. Maar wat blijkt? Onderzoekers maken kanttekeningen bij de conclusies van Haidt: “In het licht van wat we wél weten is het vooral belangrijk dat we jongeren de ondersteuning bieden die ze nodig hebben.” We komen met verbieden niet echt verder. De focus kan beter zijn: wie legt hen uit hoe ze er wél mee om moeten gaan?
Nieuwe eerste stap
Wat is hét recept om kinderen slim en veilig met een smartphone om te leren gaan? Onderzoekers van de Erasmus Universiteit Rotterdam ontwikkelden het Media Empowerment Model voor het aanleren van de essentiële online vaardigheden. “ChatLicense brengt deze formule tot leven in een leermethode”, aldus oprichter Marjolein van Tilburg. “Zie het als een zwemdiploma voor de smartphone. Je gooit je kind toch ook niet zomaar in het diepe van het zwembad, dus waarom dan wel online? Net als met zwemles, krijg je begeleiding op de plek waar het zich allemaal afspeelt: de smartphone dus.
Het beproefde concept werkt immers alleen als volwassenen zelf ook voldoende kennis hebben.
De content maken we samen met experts en onderzoekers, zoals onder andere Helpwanted, Universiteit van Amsterdam en KU Leuven. Je kind haalt eerst het ‘diploma’ en kan daarna veilig en leuk online gaan. Een nieuwe eerste stap als game changer in hoe we deze fase ingaan. Het zorgt ervoor dat kinderen mediawijs kunnen worden door op hun telefoon zelf te leren over bijvoorbeeld phishing, influencers, online betalen en AI. En het helpt volwassenen wegwijs worden in de online wereld en apps waar kinderen en tieners zich mee bezig houden.”
Samen slimmer
Ook aan de volwassenen is dus gedacht. Ouders vinden alle gewenste info in het Parent Platform van ChatLicense, met een App Gids en een bibliotheek aan relevante artikelen over apps en trends, dilemma’s en oplossingen. Het beproefde concept werkt immers alleen als volwassenen zelf ook voldoende kennis hebben. Uit eigen onderzoek onder 500 ouders blijkt: maar liefst 89% wil meer informatie over de apps die hun kids gebruiken. Ga dus het gesprek aan over die voetbalwedstrijd in de voetbalgame van een kind en kom te weten waarom ze zo graag op Snapchat willen of per se die berichtjes op dat moment moeten lezen. Zo kan iedereen samen slim online – hoe oud je ook bent.
Wil jij je ook aansluiten bij een nieuwe standaard voor de eerste smartphone? We werken graag met nog meer kennispartners samen voor de inhoud van het programma en/of als communicatiepartner als je contact hebt met de doelgroep. Neem contact met ons op!
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.