Op dinsdag 23 juni organiseerde Mediawijzer.net een inspirerend, gloednieuw en dynamisch evenement voor alle professionals op het gebied van mediawijsheid: de Mediawijzer.Netwerk Experience.
In een nieuwe (digitale) samenleving staat een nieuwe generatie op. Een generatie die naast mediagebruiker ook mediamaker is. Wat betekent dit voor de mediawijsheid van een kind en zijn/haar opvoedomgeving? Wat vraagt dit van mediamakers? Welke (nieuwe) competenties hebben kinderen nodig om hun talenten te ontwikkelen de komende tien jaar? Mediawijsheid is een vaardigheid die eindeloos kan doorgroeien. Tien jaar na de introductie van het begrip mediawijsheid, is nu de tijd aangebroken voor verdieping en verbreding van het vakgebied.
Hoe ziet mediawijsheid anno 2025 eruit? Een verslag in quotes en eye openers!
Futurist en keynote Tony Bosma zei “Echte intelligentie is het in twijfel trekken van de dingen die je denkt te weten. Wat we echter vaak doen is het zoeken van bevestiging van dingen die we zien. Doorbreek dat patroon, en er ontstaat een wereld vol kansen”.
Technologie kan antwoorden bieden, maar wij moeten de juiste vragen stellen – Tony Bosma
De wereld die we gecreëerd hebben is niet langer houdbaar. Als we niet kritischer worden, verandert de wereld in een plek vol consumerende zombies:
Maar in de barsten van het oude, bloeit het nieuwe. We zijn op weg naar een betekenis economie, waarin menselijke waarden belangrijker zullen worden dan ooit:
- media wordt wedia
- Zenden wordt delen
- Economische waarde wordt sociale waarde
- Gesloten wordt transparant
- Bezit wordt toegang
- Marketing wordt mattering
- Adaptief vermogen
- Kritische denkkracht
- Uiten van verbeelding
- Vrij leren creeren
- ‘Machine bewust’ worden
- Grensoverstijgend samenwerken
- Aanvoelen, inleven, begrijpen
Verander de manier van kijken, intelligentie is in twijfel denken van de wereld hoe jij denkt die te kennen #MNX15
— Mirjan Albers (@miiir) June 23, 2015
» De presentatie van Tony Bosma kan via e-mail worden aangevraagd
Opvoeden in een gemedialiseerde wereld
Helprich ten Heuw en Peter Nikken – beide van Hogeschool Windesheim – spraken over hoe kinderen socialiseren en opgroeien in een gemedialiseerde samenleving. Socialisatie is het leren je sociaal te gedragen in een voor jou relevante groep. Maar tegenwoordig wordt alles gemeten, van schoolresultaten tot persoonlijke, biometrische data.
“Leren doe je met vallen en opstaan, het socialiseren van je kind doe je niet met behulp van data en cijfertjes, maar op basis van ervaring, sfeer en gezond verstand” – Helprich ten Heuw
Coding is the literacy of today
Daniel Lechner ging in op de noodzaak om kinderen te leren programmeren.
“We zijn afhankelijk geworden van de mediagiganten, zoals Facebook en Google. Leren programmeren gaat vooral om empowerment, onszelf wapenen door zelf te leren creëren” – Daniel Lechner
Door te leren programmeren werk je aan de volgende competenties @eeep #MNX15 @BiebOostland pic.twitter.com/sybdtRH6Ax — Désirée Hazekamp (@desireehazekamp) June 23, 2015
Mediawijsheid = spelen + opvoeden
Speel- en speelgoedexpert Marianne de Valck nam ons mee naar de toekomst van spelen: hoe verandert digitalisering de manier waarop het kind speelt en waarmee het speelt?
“Het grootste misverstand van deze tijd is dat kinderen spelen om zich te ontwikkelen. Kinderen spelen. En zo ontwikkelen ze zich. Maar spelen moet je leren, en wij geven onze kinderen steeds meer speelgoed dat alle antwoorden al heeft.” – Marianne de Valck
Dat inzicht geeft mediamakers van de toekomst fantastische mogelijkheden voor nieuwe apps:
- Geef kinderen geen voorbeelden, maar inspiratie
- Geen opdrachten, maar verwijzingen
- Minder goed of fout, meer uitdaging
- Geen antwoorden, maar vragen
Het nieuwe spelen biedt ruimte aan het stellen van vragen ipv het geven van antwoorden, zegt @m_valck op #MNX15, dat is pas #mediawijsheid — Mediawijzer.net (@Mediawijzer) June 23, 2015
Praat mee over het onderwijs van de toekomst 2032
Het onderwijs sluit niet langer aan bij de wensen van morgen. Welke digitale vaardigheden en houding hebben leerlingen nodig in 2032?
“Mediawijsheid leer je niet vanzelf, daar hebben we het onderwijs voor nodig” – Mary Berkhout
» Je kunt nog steeds reageren
De mediamakers van de toekomst
- REDDIT (de Engelse versie)
- Digitale leraren op YouTube
- Studio wiskunde
- Kahoot
Verschillende presentaties gekregen vanochtend, nu ook jongeren zelf aan het woord. #digiraad @BeeldenGeluid #MNX15 pic.twitter.com/ovbBlwsrBK — Claudia Rison (@claudiarison) June 23, 2015
Van wie is de informatie in de informatiemaatschappij?
Evelyn Austin van Bits of Freedom sprak over asymmetrische informatie-uitwisseling. Dat is de situatie waarbij de burger bijna volledig transparant is voor grote mediabedrijven, terwijl het bedrijf zelf nauwelijks wetenschap hoeft af te leggen aan de gebruiker.
“We moeten ons niet bezighouden met de privacy-instellingen van onze social media-accounts, maar met de infrastructuur en consequenties van het internet” – Evelyn Austin
Prachtige quote en foto (fotograaf: Jorrit Lousberg) tijdens de presentatie van Evelyn @bitsoffreedom #MNX15 pic.twitter.com/zqUwasAQRa — Mediawijzer.net (@Mediawijzer) June 23, 2015
Beeld is belangrijk, maar moet de communicatie niet wegnemen
Mascha Legel – onderzoeker aan de Radboud Universiteit Nijmegen – vertelde over haar project waarbij beeld wordt ingezet om te kunnen communicatie met kinderen die niet kunnen praten.
Beeld moet communicatie niet wegdrukken er moet een balans zijn #MNX15 #storytelling via @Radboud_Uni Mascha Legel — HemdMans (@HemdMans) June 23, 2015
Hoe gebruiken jongeren media voor school en vrije tijd?
Tijdens MNX overhandigde Mary Berkhout – programmamanager Mediawijzer.net – de eerste Monitor Jeugd en Media 2015 aan Simone Walvisch, vice-voorzitter van de PO-raad. Uit deze Monitor blijkt dat de meeste jongeren heel bewust gebruik maken van digitale media, afhankelijk van het doel; vrije tijd, persoonlijke ontwikkeling of schoolwerk. Er zijn wel grote verschillen te zien in mediagebruik tussen jongeren van verschillende leeftijden, onderwijsniveaus en geslacht.
» Download de Monitor Jeugd en Media 2015
Mediawijsheid moet worden verdiept en verbreed
Ter afsluiting deelde Hoogleraar van de Haagse Hogeschool Bert Mulder, tevens voorzitter van de Programmaraad Mediawijzer.net, zijn visie op de toekomst van mediawijsheid. Hij riep daarbij op – in navolging van Tony Bosma – om betekenis te gaan creëren. Dat doen we door zowel verdieping als verbreding van het vakgebied:
- Verdiepen = het creëren van betekenis, naast veiligheid en knoppenkennis
- Verbreden = meer aandacht aan andere doelgroepen, zoals ouderen, verstandelijk beperkten en lager opgeleiden
Mediawijsheid is een vaardigheid die eindeloos kan doorgroeien – Bert Mulder
En nog meer…
Spelen met robots, 3D-printers en andere uitdagend digitaal speelgoed kon in de MakersBuzz en FryskLab. Ook bijzonder populair waren het technologiespreekuur en kennis delen en samenwerken tijdens de Open Spaces.
» Onze fotograaf Jorrit Lousberg heeft de MNX mooi op beeld weten vast te leggen.
» Blogartikel over de MNX van Don Zuiderman
» Blogartikel over de MNX van Mark Timmermans
Foto’s: Jorrit Lousberg
En tot slot:
Geweldige tweets via #MNX15. Blijf nieuwsgierig, blijf spelen! Wat jullie nu ervaren, ontdekken en gaan uitproberen= ontwikkeling! Dank! — marianne de valck (@m_valck) June 23, 2015
Lees ook in het kader van de MNX:
» Mijn dag als razende Periscope-reporter op de MNX
» #MNX15 in beeld: tweets, foto’s en mediawijs video-nieuws
» De toekomst? Van mediabewust naar mediawijs
» De mediacoach van de toekomst
» “Netwerkpartners willen verrast worden, dat gaan we tijdens #MNX15 doen”
Lees ook de toekomst van mediawijsheid volgens:
» Erno Mijland
» Aefke ten Hagen
» Roeland Smeets
» Karin Winters
» Marianne de Valck
» Jeroen de Boer en Mirjan Albers
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.