Netwerk Mediawijsheid lanceert isdatechtzo.nl om kennis over nepnieuws te vergroten

vrijdag 5 februari 2021

Bijna zeven op de tien Nederlanders maken zich zorgen over de invloed van nepnieuws. Dit blijkt uit onderzoek van NoTies in opdracht van Netwerk Mediawijsheid. Nederlanders verwachten dat nepnieuws invloed heeft op de naderende Tweede Kamerverkiezingen. 60 procent maakt zich zorgen over de invloed van nepnieuws op het stemgedrag. Ruim drie kwart van de Nederlanders denkt dat nepnieuws van grote invloed is op de informatie over het coronavirus en vaccinaties. Desinformatie is een groeiend probleem.

De effecten op bijvoorbeeld de aanpak van het coronavirus, maatschappelijke debatten en democratische processen worden steeds meer zichtbaar. Om de kennis over nepnieuws op een laagdrempelige manier te vergroten, introduceert Netwerk Mediawijsheid op 5 februari 2021 isdatechtzo.nl. Op de website vinden bezoekers handige tips om onjuiste informatie te herkennen en leren zij meer over de werking van nepnieuws.

Download hier het onderzoek over nepnieuws

illustratie bij artikel lancering isdatechtzo.nl

Drie kwart van de Nederlanders denkt wekelijks of vaker nepnieuws tegen te komen. In de leeftijdsgroep van 30 tot 49 jaar geeft zelfs 82 procent aan dat zij wekelijks of vaker nepnieuws tegenkomen. Tegelijkertijd geeft 64 procent van de Nederlanders aan dat zij nooit een nepnieuwsbericht delen. Een meerderheid denkt zelf nepnieuws te kunnen herkennen (58 procent), maar slechts 21 procent van de Nederlanders verwacht dat anderen in staat zijn om nepnieuws te herkennen. Nederlanders vertrouwen traditionele media het meest, zoals landelijke dagbladen (74 procent), regionale dagbladen (74 procent) en televisie (73 procent). Sociale mediakanalen worden als nieuwsbron het minst vertrouwd, terwijl deze juist door de meerderheid van de Nederlanders als nieuwsbron wordt gebruikt.

Weerbaar tegen desinformatie met isdatechtzo.nl

Netwerk Mediawijsheid introduceert isdatechtzo.nl om de kennis over nepnieuws en desinformatie onder het brede publiek te vergroten. Mary Berkhout-Nio, programmadirecteur bij Netwerk Mediawijsheid:

“We denken dat isdatechtzo.nl een laagdrempelige manier is om mensen meer inzicht te geven in hoe nepnieuws en desinformatie werkt en wat je er zelf aan kan doen. Daardoor worden mensen kritischer en weerbaarder. Met het oog op de Tweede Kamerverkiezingen wordt dit steeds belangrijker. Het is een handvat, waarmee we mensen mediawijzer willen maken, zodat zij zich gemakkelijker en zekerder bewegen in een samenleving waarin (online) media een steeds grotere rol spelen.”

Sonia Pereira, ervaringsdeskundige:

“Als iemand die in nepnieuws geloofde, denk ik dat ik veel baat had gehad bij de website om mezelf weerbaarder tegen nepnieuws te maken.”

Help ook mee en gebruik de toolkit

Zet jouw organisatie zich ook in voor de missie ‘iedereen mediawijs’? Help dan mee om het bewustzijn over nepnieuws te vergroten door isdatechtzo.nl onder de aandacht te brengen. Dat kan op verschillende manieren, met behulp van de toolkit. De toolkit bevat:
  • Campagnebeelden en teksten voor sociale media-berichten
  • Een nieuwsbericht voor je website, nieuwsbrief of mailings
  • De animatie ‘Wat is nepnieuws’, te gebruiken op sociale media
  • Het persbericht
  • Het volledige rapport van het onderzoek dat Netwerk Mediawijsheid heeft laten uitvoeren over nepnieuws in Nederland

Meer lezen over nepnieuws?

» Bitefile: Wat zegt de wetenschap over het herkennen en tegengaan van nepnieuws?
» Is mediawijsheid het weerwoord tegen nepnieuws?
» Hoe groot is het probleem van nepnieuws eigenlijk echt?

Laat een reactie achter

Vul je e-mailadres in om op de hoogte te blijven van reacties (je e-mailadres wordt niet gepubliceerd).

Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.