Lectoraat Organisations and Social Media
Het lectoraat Organisations and Social Media (OSM) van NHL Stenden richt zich op het onderzoeken van de vorm en impact van online interactie op organisaties en burgers. Het doel is om betekenisvolle oplossingen te creëren voor communicatie, zowel online als offline. OSM is de oprichter van de European Influencers Academy (EIA), die zich richt op verantwoord beïnvloeden en onderzoek doet naar een waardegedreven influencer economie. Daarnaast zet het lectoraat zich in voor thema’s rondom digitaal burgerschap en mediawijsheid via regionale netwerken zoals Digital Burgerschap Friesland. Binnen het HBO-onderwijs werken wij samen met studenten, collega docentonderzoekers en externe stakeholders aan toegepast onderzoek. Wij stimuleren het gebruik van opensource tools voor ethisch data- en internetonderzoek om online informatie te duiden, praktische tools te ontwikkelen en mediaoplossingen te bedenken om desinformatie aan te pakken. Centraal in ons onderzoek staat een voortdurende inzet voor het begrijpen en bevorderen van verantwoord leiderschap, zowel op organisatie, individueel als collectief niveau, binnen en buiten de online omgevingen.