“Netwerkpartners willen verrast worden, dat gaan we tijdens #MNX15 doen”

vrijdag 29 mei 2015

Op 23 juni 2015 organiseert Mediawijzer.net het jaarlijkse evenement, waar honderden partners kennis en ervaringen rond mediawijsheid delen. De Mediawijsheidmarkt van voorheen is dit jaar in een nieuw jasje gestoken. Programmamanager Mary Berkhout vertelt over de Mediawijzer.Netwerk Experience 2015, oftewel de MNX.

Waarom organiseren jullie de MNX?

“Al sinds de oprichting van Mediawijzer.net in 2008 organiseren wij jaarlijks een evenement waarbij we zoveel mogelijk partners proberen te betrekken. We zijn tenslotte een netwerkorganisatie. De MNX is een unieke gelegenheid om collega’s te ontmoeten, bij te praten over ontwikkelingen in het veld en samen vooruit te blikken op de toekomst. De aankomende editie is bovendien extra bijzonder omdat het begrip ‘mediawijsheid’ inmiddels tien jaar bestaat: in 2005 introduceerde de Raad voor Cultuur de term voor het eerst.”

Tien jaar mediawijsheid. Hoe kijk je daar op terug?

“We hebben met z’n allen veel bereikt. Mediawijsheid is écht een bekend begrip geworden, zeker voor mensen die professioneel met het onderwerp bezig zijn. Er is een competentiemodel ontwikkeld, zodat iedereen weet waar mediawijsheid voor staat. Bovendien krijgen we mediawijsheid steeds steviger verankerd in het onderwijs. Het netwerk zit aan tafel met de partijen die er toe doen en initiatieven als MediaMasters en de Week van de Mediawijsheid zijn elk jaar weer succesvoller.”

Het thema is ‘Ontdek de toekomst van mediawijsheid’. Waarom is hier voor gekozen?

“Media zijn voortdurend in beweging en er komen telkens nieuwe vormen bij. Je kan de toekomst niet voorspellen, maar je kan de toekomst wel samen ontdekken. Daarom is er tijdens MNX ook extra veel ruimte voor interactie en eigen inbreng van de netwerkpartners. Ik ben heel benieuwd hoe zij de toekomst van mediawijsheid zien.”

Wat is er anders aan MNX in vergelijking met de Mediawijsheidmarkt?

“We merkten dat sommige partners het marktprincipe iets te letterlijk namen. Ze verwachtten dan hun ‘producten’ te kunnen laten zien aan doelgroepen als ouders en onderwijzers en waren teleurgesteld als die er niet bleken te zijn. Maar het is echt een evenement vóór en dóór mediawijsheidprofessionals, bedoeld om met elkaar over het vak te praten en van elkaar te leren. Dus hebben we het idee van een markt losgelaten, al is er nog steeds mogelijk om te laten zien met wat voor mooie projecten je bezig bent. Bovendien is het natuurlijk altijd goed om te vernieuwen. Als wij netwerkpartners de afgelopen jaren vroegen wat ze op een volgende editie hoopten te zien, zeiden ze vaak: ‘Verras ons maar!’ Dat gaan we dit jaar dus ook zeker doen.”

Hoe zie je zelf de toekomst van mediawijsheid voor je?

“De afgelopen jaren stond bij ons centraal: wat is mediawijsheid en wat heeft iemand nodig om mediawijs te worden. Voor de nabije toekomst vind ik het interessant om te kijken of mensen wel in de gelegenheid gesteld worden om mediawijs te zijn. De makers van veel van de platformen waar jongeren actief zijn, zoals Facebook, kunnen erg ver gaan in het bepalen wat je als gebruiker precies kunt zien of doen. Dan kun je nog zo zoveel mediawijsheid competenties hebben, het wordt je dan onmogelijk gemaakt deze uit te oefenen.

Ook zie je de afgelopen jaren dat jongeren steeds meer zelf ontdekken of samen met elkaar leren hoe ze mediawijs moeten zijn, waarbij elke leeftijdsgroep weer zijn eigen keuzes maakt en kanalen kiest. Ik zou graag meer inzicht krijgen in hoe dit werkt. Kunnen jongeren nog meer uitgedaagd worden? Slaat iedereen inderdaad aan het ontdekken of blijven er misschien groepen achter? Op dat soort vragen zou ik graag het antwoord krijgen. Misschien dat we tijdens MNX al een mooi begin kunnen maken.”

» Op 23 juni 2015 is de Mediawijzer.Netwerk Experience bij Beeld en Geluid. Kijk voor meer informatie op www.mnx15.nl.

Lees ook in het kader van de MNX:
»
Mijn dag als razende Periscope-reporter op de MNX
» #MNX15 in beeld: tweets, foto’s en mediawijs video-nieuws
» MNX15: de toekomst van mediawijsheid ligt zowel in verdieping als verbreding van het vakgebied
» De toekomst? Van mediabewust naar mediawijs
» De mediacoach van de toekomst

Lees ook de toekomst van mediawijsheid volgens:
» Erno Mijland
» Aefke ten Hagen
» Roeland Smeets
» Karin Winters
» Marianne de Valck
» Jeroen de Boer en Mirjan Albers

Laat een reactie achter

Vul je e-mailadres in om op de hoogte te blijven van reacties (je e-mailadres wordt niet gepubliceerd).

Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.