Digitale peuter- en prentenboeken voor op de computer en apps voor smartphone of tablet komen er steeds meer. Oók voor zeer jonge kinderen. Er zijn steeds meer aanwijzingen dat digitale media een positieve invloed hebben op de ontwikkeling van jonge kinderen. Daarom verkennen kindercentra de mogelijkheden van het inzetten van digitale media in de kinderopvang. Daar is deskundigheid van pedagogisch medewerkers voor nodig. Wat moet je weten, hoe ga je verantwoord met digitale media om én hoe raak je wegwijs in het grote aanbod?
Het Sectorinstituut Openbare Bibliotheken, BoekStart en Kennisnet/Mijn Kind Online hebben gezamenlijk hun expertise ingezet met als resultaat de brochure ‘Spelend leren. Digitale media voor 2-4 jaar’ [red. deze brochure staat niet meer online]. Het is een handreiking om de kinderopvang toe te rusten met kennis over verantwoord gebruik van digitale media met jonge kinderen.
Vanaf wanneer zet je digitale media in?
De ervaringen die kinderen opdoen in hun eerste levensjaren zijn van grote betekenis voor hun verdere ontwikkeling. Dit geldt voor zowel taal- en cognitieve ontwikkeling als voor sociaal-emotionele ontwikkeling en persoonlijke vorming. Bij kinderen van een jaar of twee kunnen digitale media een verrijking bieden in het groeiproces.
Om kleine kinderen optimaal van digitale media te laten profiteren, is goede begeleiding van groot belang. Pedagogisch medewerkers moeten op de hoogte zijn van de digitale ontwikkelingen en hoe jonge kinderen op een goede en verantwoordelijke manier gebruik kunnen maken van media. Ook moeten zij voldoende weten om ouders te kunnen informeren.
Verrijking voorleescultuur: boeken en digitale media vullen elkaar aan
Veel kinderopvangorganisaties werken samen met de Bibliotheek, vooral sinds de invoering van BoekStart, het leesbevorderingsprogramma voor 0-4 jaar, dat jonge kinderen thuis en in de kinderopvang wil laten genieten van boeken. Ook digitale prentenboeken en kinderboekenapps kunnen de voorleescultuur thuis en in de kinderopvang verrijken. Niet alleen voor het voorleesplezier, maar ook voor de verbetering van de de taal- en leesontwikkeling van jonge kinderen.
Onderzoek heeft aangetoond dat digitale prentenboeken de woordenschat vergroten en bijdragen aan het verhaalbegrip. Boeken lezen en het bezig zijn met digitale media kunnen elkaar daarbij versterken. Door afwisselend boek en computer of tablet te gebruiken ontstaat een goede wisselwerking en nóg meer leesplezier. Boeken en digitale media vullen elkaar dus mooi aan.
Download Brochure Spelend leren
Hoe vaak kunnen kinderen verantwoord met tablets, smartphones of computers spelen? Hoe haal je het beste uit de digitale middelen? Waar moet je op letten bij het kiezen van media? Laat je informeren en lees de brochure. Ook de voor- en nadelen van digitale media komen aan bod, tips voor thuis en de leukste apps. Doe er je voordeel mee!
De nieuwe brochure ‘Spelend leren. Digitale media voor 2-4 jaar’ biedt niet alleen een handreiking aan de kinderopvang, Ook mediacoaches en ouders kunnen de brochure gebruiken als leidraad om wegwijs te raken in het grote aanbod van digitale media en hoe er op verantwoorde wijze mee om te gaan. De brochure is naast de pdf, ook gratis te bestellen tegen verzendkosten.
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.