Hoe inspireer je scholen op een laagdrempelige manier aan de slag te gaan met het thema van de Week van de Mediawijsheid ‘Recht op mediawijsheid’? Natuurlijk door enkele opdrachten in het interactieve mediawijsheidspel MediaMasters op te nemen, maar het campagneteam was eigenlijk op zoek naar een nóg laagdrempeliger manier. Een kant-en-klare les, liefst aansluitend bij een in het onderwijs bekende methode. De oplossing: samenwerken met Nieuwsbegrip van de CED-groep.
Nieuwsbegrip biedt iedere week interactieve leeslessen en contextopgaven aan de hand van de actualiteit. Er zijn vijf niveaus (basisonderwijs, voortgezet onderwijs, MBO). De methode is populair in het onderwijs: meer dan 6000 scholen maken er regelmatig gebruik van.
De les ‘Kinderen hebben rechten. Ook digitale!’ bestaat uit vier opdrachten op niveau B (groep 7 en 8) die de kinderen klassikaal, individueel en in drietallen moeten oplossen. In de opdrachten duiken kinderen dieper in het concept ‘kinderrechten’ en nemen ze hun eigen mediagedrag onder de loep.
Downloads les ‘Kinderen hebben rechten. Ook digitale’
Download hier de documenten die bij de les Nieuwsbegrip horen:
- Opdrachten
- Handleiding leerkracht
- Tekst van de les ‘Kinderen hebben rechten. Ook digitale’
- Kopieerblad
Ook na de Week van de Mediawijsheid is de les bruikbaar. Opdracht 4, het maken van een identiteitscirkel over mediagedrag, is een oefening die kinderen aanzet tot reflecteren en wellicht zelfs tot een mooie discussie in de klas kan leiden.
We zijn benieuwd wat je van de les vindt!
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.