Gebruik de MediaDiamant als basis voor een mediawijs product speciaal voor volwassenen of (ondersteuners van) kwetsbare volwassenen en kinderen. Dat is dit jaar de opdracht in het kader van de Challenge Nederland Mediawijs. Hoe bereiken we de mensen die achterblijven of zijn afgehaakt? En hoe ontwerpen we maatwerk voor kwetsbare mensen, zoals zij die een beperking hebben of zij die in armoede of eenzaamheid leven? Netwerk Mediawijsheid daagde (nieuwe) netwerkpartners uit om hier in samenwerking met elkaar mee aan de slag te gaan. Op 12 september kwamen de teams samen tijdens de Accelerator Experience in Beeld en Geluid, waar zij met experts een sprint trokken richting een scherp idee, een eerste prototype en een marktstrategie. Benieuwd welke ideeën doorgaan naar de volgende ronde?
Binnen de Challenge Nederland Mediawijs is dit jaar een stimuleringsbijdrage van 35.000 euro te verdelen. Bij de vorige editie ontving o.a. de Mediajungle een bijdrage.
Na een warm welkom van Eppo van Nispen tot Sevenaer (directeur Beeld en Geluid en voorzitter Stuurgroep Netwerk Mediawijsheid) en Mary Berkhout-Nio (programmadirecteur Netwerk Mediawijsheid) was het voor de deelnemers tijd om vooral snel te gaan doen. De opzet van de dag was bedacht door Frank Evers en Keimpe de Heer, die zich met PerfectStorm richten op innovatie, design thinking en ontwerpend leren. De ochtend staat in het teken van het idee, de middag in het teken van waarmaken. We leven in een wereld waarin een kleine verandering grote gevolgen kan hebben (of juist niet). Maar hoe weet je of je idee haalbaar is? Of er behoefte aan is? Hoe kom je in de flow van creativiteit? En hoe zorg je voor de perfecte timing om je product in de markt te zetten?
Flink wat experts staan klaar om de teams daarin vandaag te begeleiden. Aan het einde van de dag wordt ieder idee gepitcht voor een jury, bestaand uit Sonja Heijkamp (projectcoördinator Consultatieteam Client, Internet en Sociale Media bij zorginstelling Amerpoort), John Leek (Manager Media en Creatieve Industrie bij Beeld en Geluid), Niels Bloembergen (innovator bij Zorggroep Alliade en een van de winnaars van vorige editie) en Nural Örücü (Coördinator Cybercrime bij de Politie Eenheid Amsterdam).
Kampvuursessies: klaarstomen voor de pitch
Na een eerste creatieve ronde vol post-its, koffie en discussie, is het voor de deelnemers tijd voor korte kampvuursessies met ervaringsdeskundigen uit de praktijk.
Positieve en samenwerkende aanpak
Opvoedexpert Krista Okma was betrokken bij de ontwikkeling van de MediaDiamant en is dan ook de aangewezen persoon om de teams te helpen hun idee goed op deze wegwijzer in mediaopvoeding te laten aansluiten. Het co-creatieproces van de MediaDiamant liet zien dat (professionele) opvoeders vooral behoefte hebben aan concrete, duidelijke handvatten. Verder pleit Krista als om mediaopvoeding gaat voor vertrouwen als basis, samen doen en ontdekken in plaats van alleen uitleg geven, meekijken vanuit gezonde nieuwsgierigheid versus een opgeheven vingertje, en het goede voorbeeld geven. Daarnaast adviseert ze van begin af aan rekening te houden met implementatie en borging: wie moeten er met jouw product aan de slag en hoe vinden zij hun weg naar jouw product?
De gebruikerservaring vormgeven
Micah Hrehovcsik, oprichter van Game Architect Studios, gaat in op user experience. Vroeger waren producten veelal een one-way message – tegenwoordig is er veel meer ruimte voor interactie en hebben gebruikers invloed op de ervaring. Bij het ontwerpen zijn volgens Micah verschillende aspecten van belang. Ten eerste moet een ontwerp begrijpelijk zijn voor iedereen die ermee aan de slag gaat. Daarnaast onderstreept hij het belang van in gesprek gaan met de doelgroep. In plaats van ‘dit is mijn visie en dit maak ik voor jou’, vraag wat de gebruiker wil en test hoe hij het gaat gebruiken: bouw een prototype en test je aannames. Daarnaast kun je als maker onderzoeken of je een heel efficiënt en frictieloos ontwerp wilt, of dat je de frictie juist wilt opzoeken door gaming elementen toe te voegen. Je kunt user experience ook gebruiken om een stap verder te gaan en niet alleen een ‘fix’ te maken, maar iets dat een dieperliggend probleem nog meer aanpakt.
Stap voor stap ontwikkelen
Niels Bloembergen, een van de bedenkers van de Mediajungle die vorig jaar een bijdrage ontvang en dit jaar tevens jurylid, deelt zijn ervaringen en tips om de aanpak van de teams nog sterker te maken. Hij gaat in op succesvol ontwikkelen in 4 werkwoorden:
- Begin. Je maakt een plan, maar de realiteit kan anders verlopen. Houd het daarom bij de grote lijnen, maar probeer het wel enigszins concreet te maken. Men wil immers wel weten wat voor product er straks ligt.
- Deel. Trek vanaf moment één de doelgroep erbij en test je prototype. Om te delen, hoeft het nog niet af te zijn. Integendeel! Laat vooral de ontwikkeling zien.
- Vraag. Waarvan weet je nu al dat je er hulp bij nodig hebt? Je gaat dingen tegenkomen waar je geen verstand van hebt, vraag dan gewoon om hulp. Denk aan het opstellen van algemene voorwaarden, je juridische status et cetera.
- Verbind. Hoe maatschappelijker je bedoeling is, hoe meer je moet verbinden. Zoek autoriteiten op binnen jouw sector of vakgebied en geef ze een belangrijke rol.
Bereiken van de doelgroep
Suzanne Pennington de Jongh, Client Lead bij media- en marketingbedrijf Dentsu Aegis Network deelt haar expertise over strategische mediaplanning en het bereiken van doelgroepen. Een van haar tips is de communicatiematrix: waar moet je aan denken als je je doelgroep daadwerkelijk wilt bereiken? En op welke manier zorg je voor een goede klantreis, die begint bij de eerste trigger, uitnodigt tot actie en eindigt bij het blijven gebruiken van je product? Welke media kun je hierbij inzetten en hoe doet je dat op een verstandige manier? Hierbij gaat het onder meer over mediabereik, doelstelling, doelgroep, kanalen, kpi’s en budget.
Door naar de volgende ronde
Na een dag hard werken aan ontwerpen en pitches, zijn er drie initiatieven die doorgaan naar de volgende ronde. Een tipje van de sluier:
- De (digitale) kloof tussen mensen met een licht verstandelijke beperking en de maatschappij wordt steeds groter. MEE, Pluryn, Windesheim (opleiding Expertcoach Mediaopvoeding) en Bibliotheek Eindhoven gaan aan de slag met de Mediabattle. Met de Mediabattle krijgen gezinnen opdrachten rondom de vijf kanten van de MediaDiamant, verdienen ze punten en spreken ze beloningen af.
- Jongeren groeien op in een mediawereld vol polarisatie, wat grote invloed heeft op hun mediadieet. Onderzoeksgroep Datactive (UvA), Medialab SETUP en twee 2 user experience designers van KO nieuwsgierige interactie vroegen zich af: hoe mooi zou het zijn als we jongeren iets mee kunnen geven over filter bubbles en hen ook aan de slag kunnen laten gaan? Dat kan met de Koektrommel: een online platform met challenges rondom de diversiteit van je online profiel.
- Leer Zelf Online maakte eerder al de digitale assistent Steffie en zocht met Netrex en DialogueTrainer een manier om zoiets ook in groepsverband mogelijk te maken voor de LVB doelgroep. Hun potentiële product zet je op tafel om de dialoog over mediagebruik op gang te brengen en hierin structuur aan te brengen. De samenleving is namelijk heel complex geworden, en daar loopt deze groep constant tegenaan. Met de tool is bijvoorbeeld wekelijks een tafelgesprek te voeren over media.
Vervolg
Heel hartelijk dank namens Netwerk Mediawijsheid en PerfectStorm aan alle deelnemende teams. De drie teams die door zijn naar de volgende ronde hebben een bedrag van 2.000 euro ontvangen om hun idee verder uit te werken tijdens het incubator traject van drie weken. Op 3 oktober nemen de geselecteerde teams deel aan de Pitch School & Final Feedback Session. Op 10 oktober, tijdens de Dutch Media Week, pitchen de teams hun uitgewerkte idee en wordt door de eindjury bepaald welke ideeën gehonoreerd worden, met een bijdrage uit het beschikbare bedrag van 29.000 euro. Houd het blog en mediawijzer.net/challenge2019 in de gaten.
Zelf aan de slag met de MediaDiamant? Bekijk de informatie voor professionals en opvoeders.
Foto’s: Jorrit Lousberg.
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.