Bij TED weet je zeker dat je getrakteerd gaat worden op een hartverwarmende portie idealisme. Deze keer, op 31 mei 2017 was het weer raak bij TEDxAmsterdamED; ik had een uitnodiging van Mediawijzer.net om een verslag te schrijven op zak. Met mijn blocnote op schoot ging ik er eens goed voor zitten, want er waren veel sprekers die nieuwe vensters voor je openen en dat kunnen ze omdat ze experts zijn in hun vakgebied. De afgelopen jaren zijn er zoveel nieuwe wetenschappelijk inzichten ontstaan dat je hoe dan ook anders tegen je dagelijkse activiteiten zult aankijken, na zo’n brainstorm met TED.
Zo kwamen hoogleraren Jolles en Homan met ideeën en voorstellen op het gebied van leren en verandering binnen een organisatie. En Rolf Winters liet zien dat een andere samenleving om ander onderwijs vraagt. Dit wordt een persoonlijk verslag van het evenement, kijk voor een uitgebreid filmverslag hier [verslag is inmiddels offline gehaald – red.]
Leren
Jelle Jolles, schrijver van het Tienerbrein, laat zien dat het belangrijk is dat ouders en opvoeders zich met hun kind vooral toeleggen op alles wat bijdraagt aan de persoonlijke groei van het kind: (voor)lezen, spelen, sporten, muziek maken, tekenen (met andere woorden: alles wat de CIT0 niet toetst). De tiener is gedurende lange tijd nog niet af, nog volop in ontwikkeling. De woorden van een tiener kunnen zijn of haar gedachten niet bijhouden en de hersenen blijven tot na het vijfentwintigste levensjaar in ontwikkeling. Gedurende al die tijd blijft de omgeving bepalend voor de hersenrijping: context shapes the brain. Eerder heb ik een stuk geschreven over het Tienerbrein, en het leren op school, buiten het klaslokaal.
Circus!
Na de eerste set sprekers werd het hele publiek gevraagd op het podium te komen en zich om te draaien. Het doek ging op en daar stond een circus ons op te wachten! Een circus met een reuzenrad en interactiviteiten als debatteren, vraag en antwoord, workshops en een soapbox.
Organisatie & verandering
Docent Frank de Wit presenteerde EduScrum: een methode die het voor kinderen, opvoeders en docenten mogelijk maakt om zelf structuur aan te brengen in komende activiteiten. Als jongeren een methode aangereikt krijgen om zélf hun activiteiten te plannen, dan neem je docenten of ouders een ondankbare (huiswerk, ruim je kamer op!) taak uit handen en krijgen jongeren de kans zélf een volgorde aan te geven in alles wat er gedaan moet worden in huis en op school. Tijdens de pauze heb ik de interactieve presentatie gevolgd van EduScrum. Een leerling die het gebruikt zei erover: ‘je leert dubbel’. Omdat het onderwerp binnen je team op allerlei manieren langs- en terugkomt, blijft het beter hangen.
Verandering binnen een organisatie
Een opvallende stelling van hoogleraar verandermanagement Thijs Homan: hoe meer je verandering probeert te managen, hoe eerder die verandering tot stilstand komt.
Hier is uitleg nodig, want het lijkt alsof prof. Homan zichzelf wil wegcijferen. Managers – die uitgaan van een zenderperspectief – willen verandering on stage terwijl veranderingen feitelijk off stage continu plaatsvinden; en off stage vindt het echte leven plaats. Door verandermanagers wordt er graag gesproken over het wat: de techniek, de tools; terwijl het gaat om het hoe. 70% tot 80% van de veranderprojecten mislukt.
Even voortbordurend op het bovenstaande: zelfs als het bij het onderwijs maar om 50 % mislukte projecten zou gaan, dan is het eeuwig zonde van de tijd en het geld, want al het onderwijsgeld hoort naar het onderwijs te gaan. Vandaar mijn voorstel: organiseer een congres over mislukte ICT projecten, waarin door mensen uit de onderwijspraktijk uit de doeken wordt gedaan waarom bepaalde projecten het niet haalden. De commercie mag bij naam genoemd worden en heeft geen toegang tot het congres; omdenkers, consultants en futuristen evenmin.
Tip: TEDx zelf organiseert iets nieuws: school events. Wil je bij jou op school een TEDx organiseren? Dat kan, en vanuit de organisatie kun je allerlei ondersteuning krijgen.
De samenleving
Rolf Winters heeft met vrouw en kinderen vele jaren gereisd en in de vrije natuur gewoond. Hij heeft er de film Down to earth over gemaakt. Winters komt uit de corporate wereld waar men al langer anders – in termen van duurzaamheid – is gaan denken, waarom het onderwijs nog niet? We zijn niet langer met onszelf verbonden en daarom consumeren we te veel – fastfood en digitale onzin – en is onze geestelijke gezondheid in groot gevaar: denk aan depressies en burn-outs. Tegen de tijd dat het 2030 is hebben we twee planeten nodig om de mensheid onderdak te bieden.
Drie pitches: win de medewerking van het publiek
Zestig mensen hadden een idee ingestuurd voor een pitch over het onderwerp van de dag. Vijftig mensen vielen af en van de tien overgeblevenen werden er drie geselecteerd die vanmiddag mochten pitchen. Eén kon er maar de hoofdprijs winnen en dat was de medewerking van het publiek bij het van de grond krijgen van het plan.
Minka Bos laat kinderen in hun eigen buurt ouderen interviewen over hun levenservaringen.
Beerend Hierck wil meer gebruikmaken van augmented reality in het hoger onderwijs.
En de winnares was Rudayna Abdo die laptops verzamelt om vluchtelingkinderen hoogwaardig educatief digitaal materiaal te leveren. Voor haar project, dat in feite al loopt, kreeg zij overvloedig steun uit de zaal.
Conclusie
De hoogleraren Jolles en Homan kwamen met nieuwe ideeën en voorstellen op het gebied van leren en van verandering van organisatie. Rolf Winters liet zien dat een andere manier van leren en van leven niet meer iets is om over de dromen, maar om aan te beginnen, en Rudayna Abdo voegde de daad bij het woord. Het begin is er.
Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.