Terug naar onderzoek

Covid-19 heeft ontwrichtend effect op ons digitaal mediagebruik

Auteur / organisatie: Marketingfacts
Jaar van publicatie: 2020

Scrollen, liken, reageren, appen, videobellen en nieuws streamen. Digitale media zijn onlosmakelijk verbonden met ons dagelijkse leven. Maar in de vernieuwde werkelijkheid waarin de overheid met haar covid-maatregelen aanstuurt op ‘social distancing’, zijn we nog meer dan voorheen afhankelijk van onze smartphone en zijn applicaties voor het hebben van sociale interactie. Welk effect heeft dit op ons digitaal mediagebruik? En hoe zit dat voor de groep ‘digital natives’? Hebben we het allemaal nog wel onder controle? En zo niet, hoe krijgen we weer grip?

De overheidsmaatregelen die gelden om samen het coronavirus te verslaan, hebben sterke sociale implicaties. Volgens Ohme en collega’s (2020) fungeren smartphones tijdens deze periode als ‘window to the world’, waarmee gebruikers door middel van applicaties in contact kunnen blijven met hun sociale netwerken en de samenleving in het algemeen. Hun onderzoek onder 2.778 Vlaamse volwassenen gedurende de ontwikkeling van de coronacrisis, gebaseerd op objectieve data van een smartphone-applicatie, laat zien dat het digitale mediagebruik disruptief veranderde tussen februari en maart 2020, toen in België ook het virus werd vastgesteld.

Een aantal interessante findings uit het artikel:

  • Tijdens de pandemie werd de smartphone de belangrijkste bron van nieuwsupdates; het aantal bezoeken per dag steeg met 31 procent en de gemiddelde tijdsduur met zelfs 41 procent.
  • Studenten zeggen zich bewust te zijn van hun excessieve digitaal mediagebruik en zijn van mening dat ze ’te veel’ gebruikmaken van hun telefoon, ondanks dat ze hun schermgebruik te laag inschatten.
  • De veranderende mediapatronen als gevolg van covid-19 hebben mogelijk tot nieuwe gewoonten geleid. Dit zou betekenen dat het digitale mediagebruik mogelijk structureel is toegenomen.