Computers, smartphones, AI: kinderen van nu groeien op in een digitale wereld. Ze kennen als geen ander de voordelen, maar er zijn ook nadelen waar beleidsmakers, (jeugd)professionals en opvoeders hen tegen dienen te beschermen. Wat zegt wetenschappelijk onderzoek over de invloed van digitalisering op kinderen en kinderrechten? Samen met Universiteit Leiden en Kennisnet publiceerde UNICEF Nederland een achtdelige essayreeks over kinderrechten in de digitale wereld. In deze essays buigen diverse experts zich over dit thema.
Invloed digitale technologie
Digitale technologie is een integraal onderdeel van het leven van onze kinderen. In alle omgevingen waar kinderen en jongeren zijn, thuis, op school, in sportclubs, op werk of op fysieke speel- en hangplekken, zijn ze verbonden via en met digitale toepassingen. Dit heeft een grote invloed op hun welzijn en ontwikkeling. Het biedt ook kansen voor het vergroten van de betrokkenheid van kinderen bij de samenleving en voor het opdoen van competenties die belangrijk zijn voor hun ontwikkeling. Er kleven echter ook risico’s aan de toenemende digitalisering, waartegen kinderen beschermd dienen te worden. Om de rechten van kinderen te waarborgen in de online wereld, publiceerde het VN-Kinderrechtencomité in 2021 General Comment 25.
Voordelen maar ook schaduwkanten van digitale leefomgeving
Kinderen ontmoeten elkaar online, ze maken vrienden, hebben plezier met games en filmpjes op sociale mediaplatforms. Bovendien doen kinderen online kennis en vaardigheden op die cruciaal zijn voor hun toekomst. Digitale technologie kan ook bijdragen aan onderwijs dat gevarieerder en meer op maat is. Tegelijkertijd heeft digitale technologie schaduwkanten. Kinderen lopen tal van risico’s wanneer ze zich in de online wereld begeven. Denk aan schadelijke informatie, gokken, pesten, discriminatie en nepnieuws. Maar ook seksueel misbruik, gender-gerelateerd geweld en cyberagressie.
Download hier de essays:
- Essay 1: Kinderen online: digitale inclusie als fundamenteel recht
- Essay 2: Het recht op bescherming tegen schadelijke content, ook op social media
- Essay 3: Data in de klas: een pleidooi voor meer vrije ruimte in het onderwijs
- Essay 4: Schermgeluk en schermverdriet: de invloed van social media op de mentale gezondheid van jongeren
- Essay 5: Digitale weerbaarheid: een pleidooi voor participatie van kinderen
- Essay 6: Kinderrechten en online seksueel misbruik en uitbuiting van kinderen
- Essay 7: Digitaal spel en het recht op bescherming tegen economische exploitatie
- Essay 8: Kinderrechten, ook in de digitale wereld
- Essaybundel Kinderrechten in de digitale wereld