Iene Miene Media is een jaarlijks herhaald kwantitatief onderzoek naar het mediagebruik in gezinnen met jonge kinderen van 0 t/m 6 jaar. Het is een onderdeel van de Media Ukkie Dagen.
In Nederland is de groep ouders die vaak samen met hun kind media gebruikt klein. Het komt dus regelmatig voor dat kleintjes helemaal zelfstandig, of met een beetje toezicht, bezig zijn met media. En dit is jammer. Want samen bezig zijn met media brengt ontzettend veel voordelen met zich mee. Daarom organiseert Netwerk Mediawijsheid de Media Ukkie Dagen (4 t/m 11 april 2025) waarbij stilgestaan wordt bij mediawijsheid in de opvoeding van kinderen van 0 t/m 6 jaar.
Dit jaar is het thema ‘Samen met media’. In een wereld waarin media een belangrijke rol speelt, met alle voor- en nadelen die daarbij komen kijken, wil Netwerk Mediawijsheid ouders en professionals handvatten bieden om slimmer, gezonder en beter gebruik te maken van media in de opvoeding. Ook worden er tijdens de week voor opvoeders van jonge kinderen in heel Nederland activiteiten georganiseerd in bibliotheken, scholen, kinderopvang, buurthuizen, opvoedcentra en andere organisaties.
Een aantal belangrijke bevindingen uit het onderzoek
- Kinderen van 0 t/m 6 jaar besteden minder tijd aan digitale media dan vorig jaar (86 minuten tegenover 111 minuten), maar met een gemiddelde van bijna anderhalf uur per dag ligt dit nog steeds boven de door de WHO aanbevolen tijd.
- Meer dan de helft van de ouders bepaalt hoeveel schermtijd hun kind krijgt, en bijna driekwart selecteert media die geschikt zijn voor de leeftijd van het kind.
- Het onderzoek toont grote verschillen in het gebruik van digitale media door gezinnen met jonge kinderen.
- Twee derde van de ouders kijkt regelmatig samen met hun kind televisie, maar samen gamen of filmpjes kijken op mobiele apparaten komt veel minder vaak voor. In plaats daarvan houden ouders vaker op afstand toezicht op het digitale mediagebruik van hun kinderen.
Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd middels een online kwantitatieve survey onder 1021 ouders van kinderen in de leeftijdscategorie 9 maanden t/m 6 jaar. Het veldwerk vond plaats tussen 10 en 26 februari 2025. Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Highberg in opdracht van Netwerk Mediawijsheid in samenwerking met Emeritus Lector dr. Peter Nikken van Jeugd & Media Advies en senior wetenschappelijk onderzoeker dr. Anouk Tuijnman van het Trimbos-instituut.