Terug naar onderzoek

Iene Miene Media review 2012-2018

Auteur / organisatie: Hogeschool Windesheim in opdracht van Netwerk Mediawijsheid
Jaar van publicatie: 2019

Jonge kinderen van 0 tot en met 6 jaar zijn meer tijd gaan besteden aan media en daarbij gebruiken ze media steeds vaker alleen. Ouders maken zich zorgen over de online veiligheid en hoe ze het mediagebruik van hun kind in de hand kunnen houden. Dit blijkt uit een review van zeven jaar Iene Miene Media-onderzoek die bij de start van de Media Ukkie Dagen 2019 is gepresenteerd.

Uit de Iene Miene Media review, uitgevoerd met hogeschool Windesheim, blijkt dat jonge kinderen gemiddeld 106 minuten per dag achter de tablet, smartphone of tv zitten, ten opzichte van 90 minuten in 2012. 30 tot 50% van jonge kinderen van 0 tot en met 6 jaar is zelfstandig bezig met digitale verhaaltjes, educatieve applicaties, avonturenspelletjes en YouTubefilmpjes of bekijkt programma’s, terwijl die percentages beduidend lager waren in 2013 en 2014, en nog lager in 2009. Ouders zijn media meer gaan waarderen als hulp bij de opvoeding van hun jonge kind en zetten media steeds vaker in als zoethouder, beloning of voor ontspanning – zo blijkt uit de review.

Samen met de Iene Miene Media werden tevens gepresenteerd: een enquête onder het Landelijk Ouderpanel van Opvoedinformatie Nederland en een veldscan onder een tiental professionals, verricht door het Nederlands Jeugdinstituut (NJi). Bekijk alle uitkomsten hier.

Alle Iene Miene Media onderzoeken vind je hier.