Nederlandse jongeren zijn door de digitalisering en de opmars van sociale media niet langer de zo vaak genoemde ‘nieuwsconsumenten van de toekomst’, maar die van nu. De media-ontwikkelingen in de afgelopen zeventien jaar waren zo ingrijpend dat niemand meer een afwachtende houding kan aannemen. De maatschappelijke zorgen over de nieuwsconsumptie van jongeren lossen zich niet meer vanzelf in de tijd op.
Dit, en nog veel meer, is te lezen in de wetenschappelijke literatuurstudie Jongeren en Nieuws (2006-2022). Deze studie is in opdracht van #UseTheNews Nederland uitgevoerd door onderzoekers van het Lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie van de Hogeschool Utrecht.
Een aantal conclusies:
- Jongeren krijgen al sinds de opmars van social media veel alternatieven aangeboden voor de traditionele of mainstream media.
- Deze spelen ook niet langer de hoofdrol in hun nieuwsvoorziening.
- Jongeren hebben hun eigen definitie van nieuws. Ze zoeken relevantie voor hun eigen leven en identiteit op veel meer plekken dan andere generaties ooit konden doen.