De NOM Kids Monitor 2020 is in het najaar van 2020 uitgevoerd door GfK, onder ruim 1000 kinderen in de leeftijd van 6-12 jaar. Stichting NOM is verantwoordelijk voor de technische begeleiding van deze derde editie van de NOM Kids Monitor. Het onderzoek van GfK heeft het brede mediagedrag van kinderen in deze leeftijdsgroep in kaart gebracht.
Naast het gebruik van internet en sociale media, gamen, televisie kijken, lezen van tijdschriften en boeken en bioscoopbezoek, zijn ook het gebruik van digitale apparaten en tal van interesses en activiteiten van kinderen in kaart gebracht. De conclusie: kinderen zijn ware omnivoren te noemen als het gaat om het gebruik van verschillende media. Het gebruik van media blijkt relatief stabiel te zijn in vergelijking met 3 jaar geleden.
Een aantal interessante learnings uit het onderzoek:
- Bijna alle kinderen (95%) kijken wel eens televisie; ze zeggen wel minder vaak naar televisie te kijken.
- De meeste kinderen gaan wel eens naar de bioscoop (83%) of lezen voor hun plezier een boek (84%) of een tijdschrift (61%).
- De toename van kinderen die zeggen naar vlogs te kijken is opmerkelijk: 77% ( een stijging van 18% in vergelijking met 3 jaar geleden) zegt dat vaak of af en toe te doen.
- Een vijfde (20%) van de kinderen leest wel eens een krant.
- Podcasts, een nieuw medium, worden door 19% van de kinderen beluisterd.
- Naast veelvuldig mediagebruik blijven kinderen vooral veel buiten en binnen spelen (98% resp. 93%).