Op 12 juni bracht het Commissariaat voor de Media de Mediamonitor 2019. Voor de tweede keer in combinatie met het Reuters Digital News Report. In het onderzoeksrapport staat hoe de Nederlandse media zich in 2019 hebben ontwikkeld en op welke manier Nederlanders nieuws tot zich nemen. Verder weergeeft het via welke kanalen ze dat doen en hoe groot hun vertrouwen is in de nieuwsvoorziening. Ook de plek van sociale media komt naar voren.
Opvallende resultaten
Een aantal opvallende resultaten uit het onderzoeksrapport:
- Nederlanders hebben veel vertrouwen in de nieuwsmedia. Voornamelijk in de titels die ze zelf gebruiken, maar ook in het algemeen
- Traditionele media daalt continu in populariteit. Onlinegebruik neemt steeds meer toe, vooral bij jongeren. Internationale bedrijven als Google en Facebook verzorgen online het nieuws zonder redactionele verantwoordelijkheid
- Hierdoor verschuiven advertentie-inkomsten van online nieuws veel naar het buitenland
- Nederlanders maken zich ook in 2019 weinig zorgen over nepnieuws op internet. Dit in tegenstelling tot andere landen, waar het toeneemt
- Nederlanders maken heel verschillende manieren gebruik van nieuws, afhankelijk van leeftijd. Hoe ouder men is, hoe meer er een voorkeur is voor nieuws op televisie en via print
- Nederlanders betalen niet vaak voor onlinenieuws
Meer informatie
Kijk voor meer inzichten uit het rapport op de nieuwspagina van Mediamonitor, of download het volledige rapport hieronder.