Hoewel 2020 voor de meeste sectoren een rampjaar was, gold dit niet voor de mediasector. Drie grote mediabedrijven melden meer televisie-, radio- en online dagbladengebruik. DPG Media, Mediahuis en RTL hebben ondanks alles zelfs winst gemaakt in 2020. Ook blijkt uit het onderzoek van het Commissariaat voor de Media dat het vele thuiszitten voor snellere digitalisering zorgt.
In 2020 is het dagbereik van televisie- en radiozenders, websites en apps constant gebleven. Print(dag)bladen zijn echter verder achteruitgegaan, dit heeft gevolgen op het aanbod. Print wordt overgezet naar online; middagedities van het NRC en Parool worden in 2022 in minder regio’s verspreid. Het dagbereik is voor televisiezenders zoals NPO1, RTL4 en SBS6 met 2% gestegen. Dit is vooral te verklaren aan de hand van de behoefte voor nieuws en informatie over corona. Naast televisiezenders wordt de televisie ook intensief gebruikt voor verschillende streamingdiensten.
Belangrijke veranderingen in het mediagebruik in 2020
Alle apps en websites bij elkaar bereiken in 2020 dagelijks 82% van alle Nederlanders. De tijd die we gemiddeld iedere dag besteden aan traditionele radio- en televisiezenders is vanaf 2010 tot 2018 geleidelijk gedaald; radio met 23 procent en televisie met 15 procent in negen jaar tijd. Tijdens de coronapandemie is dit weer met 3 tot 5% gestegen.
- Dagbereik print(dag)bladen gedaald met 11% en online nieuwsmedia gestegen met 20%
- Dagelijks worden 49,9 procent van de Nederlanders boven de 13 jaar en ouder door online nieuwsmedia bereikt
- Toenemend aandeel van de digitale bestedingen – ondertussen al 77 procent – gaat naar Google, Facebook en andere buitenlandse tech-giganten
- Marktgerichte apps bereiken in 2020 dagelijks 72% van de Nederlanders. Televisiezenders volgen met een dagelijks bereik van 69 procent en websites bereiken eveneens een groot deel van de Nederlanders (66 procent)