Terug naar onderzoek

Mediamonitor 2022

Auteur / organisatie: Het Commissariaat voor de Media
Jaar van publicatie: 2022
Over wie: Anders

Nederlanders hebben anno 2022 een ruime keuze aan media-aanbod, zowel online als offline, van Nederlandse en van internationale aanbieders.  Het onderzoek van het Commissariaat voor de Media laat zien dat het kijkgedrag van mensen tot 35 jaar drastisch is veranderd. Ook laat het zien dat gebruik van smartphones onder jongeren in de leeftijd 13 tot 19 jaar het gebruik van het televisiescherm voor het kijken van video-aanbod overstijgt.

Het aantal huishoudens met een abonnement op een televisiepakket is langzaam aan het dalen. Dit komt door een toenemend aantal cord cutters: consumenten die een abonnement op een televisiepakket opzeggen en cord nevers: consumenten die niet aan een abonnement op een televisiepakket beginnen.

Een aantal belangrijke bevindingen uit het onderzoek

  • Het aantal mensen dat twijfelt aan een abonnement op een televisiepakket neemt toe en ook het aantal opzeggers neemt enigszins toe
  • Reden voor twijfel of opzegging is veelal financieel van aard
  • De voorkeur voor televisie neemt langzaam af en verschuift naar een voorkeur voor on demand diensten of social media platforms
  • Het gebruik van mobiele schermen stijgt ten koste van het gebruik van het televisiescherm
  • Ruim een derde van de cord cutters geeft aan dat gratis of betaalde online diensten de functie van het televisiepakket overnemen