Bijna tweederde van de Nederlandse jongeren van 13 tot 18 jaar heeft hun mediagebruik onvoldoende onder de duim. Dat blijkt uit het onderzoek ‘De mediawijsheid van jongeren in beeld’ van Kantar Public in opdracht van Mediawijzer.net. Veel jongeren doorzien niet de commerciële en politieke belangen die bij media komen kijken. Bovendien weten ze de mogelijkheden van digitale media maar beperkt te benutten.
Ruim 1000 jongeren werden getest op 10 mediawijsheid competenties, in de categorieën begrip, communicatie, gebruik en strategie.
Dit onderzoek is onderdeel van een reeks studies waarin Mediawijzer.net de mediawijsheid van de Nederlandse bevolking in kaart brengt. Lees ook de andere onderzoeken:
» Digitale ongelijkheid in Nederland anno 2018
» Online meting mediawijsheid van kinderen van 10 tot 12 jaar
» Hoe mediawijs is volwassen Nederland?
Ook lezen: Maarten Sprenger (Slim Zoeken) schreef een blogartikel naar aanleiding van het onderzoek, waarin hij ingaat op de conclusie dat jongeren relatief goed kunnen zoeken.