Terug naar onderzoek

Monitor Mediagebruik 7-12 jaar | 2025

Auteur / organisatie: Peter Nikken / Hogeschool Windesheim
Jaar van publicatie: 2025

De Monitor Mediagebruik 7 tot en met 12 jaar is afkomstig van Netwerk Mediawijsheid. Het onderzoek is opgesteld in samenwerking met hogeschool Windesheim. Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Highberg. De resultaten van de online kwantitatieve survey zijn gebaseerd op de antwoorden van 937 ouders van kinderen in de leeftijdscategorie 7 t/m 12 jaar.

De duiding op het onderzoek is geschreven door lector dr. Peter Nikken van hogeschool Windesheim. De steekproef is getrokken uit het inVotes panel en het veldwerk heeft plaatsgevonden tussen 3 en 16 december 2024. Het onderzoek is uitgevoerd met een nationaal representatieve steekproef van ouders met kinderen tussen 7 tot en met 12 jaar. Deze resultaten zijn representatief doordat de steekproefresultaten gewogen zijn op basis van de leeftijd van het kind, geslacht van de ouder, Nielsen-regio en opleiding. Dit onderzoek betreft in totaal ongewogen 937 ouders van kinderen tussen 7 tot en met 12 jaar.

Hoofdvragen

  • Hoe gebruiken kinderen van 7-12 jaar media(apparatuur) en wat zijn volgens ouders de belangrijkste kansen en risico’s hiervan?
  • Hoe begeleiden ouders het mediagebruik van hun kinderen, en welke uitdagingen ervaren zij daarbij?
  • Welke ondersteuning en adviezen hebben ouders voor mediagebruik?
  • Gaan ouders uit kwetsbare huishoudens anders om met opvoeding met betrekking tot het mediagebruik?