Terug naar onderzoek

Nationale Social Media Onderzoek 2019

Auteur / organisatie: Newcom Research & Consultancy B.V.
Jaar van publicatie: 2019

Onderzoeksbureau Newcom publiceert jaarlijks het Nationale Social Media Onderzoek. Ze brengen het social media-gebruik van Nederland in kaart door middel van een steekproef van 7012 respondenten, van 15 jaar en ouder. Zowel het huidige gebruik als de verwachtingen voor de toekomst nemen zij onder de loep.

Welke social media-platforms worden het meest gebruikt? Waar neemt het gebruik toe en welke kanalen verliezen aan populariteit? De belangrijkste resultaten van het onderzoek op een rijtje:

  • Facebook heeft in 2019 640.000 minder gebruikers dan in 2018. Daarentegen groeit Instagram met 830.000 gebruikers
  • Het dagelijks gebruik van Facebook daalt met 720.000. Dat is met name bij gebruikers onder de veertig
  • 240.000 Facebook-gebruikers en 85.000 Twitter-gebruikers hebben hun account in het afgelopen jaar opgezegd
  • Het Facebook-concern als geheel heeft een stabiele positie, ondanks het afnemend gebruik van Facebook. Dit komt door het toenemend gebruik in dochterbedrijven WhatsApp en Instagram
  • Het vertrouwen in sociale media is in 2018 gedaald onder alle leeftijdsgroepen