Terug naar onderzoek

Onderzoeksrapportage “Feit, Fake of Filter”

Auteur / organisatie: DirectResearch in opdracht van Mediawijzer.net
Jaar van publicatie: 2016

Hoe jonger Nederlanders zijn, hoe eerder ze nieuws dat afkomstig is van politici, overheden, journalisten en wetenschappers betrouwbaar vinden. Bovendien vertrouwt een meerderheid van 18- tot 26-jarigen (59 procent) nieuws uit de krant of het journaal meer dan online nieuws. Dat blijkt uit onderzoek dat in opdracht van Mediawijzer.net is uitgevoerd door DirectResearch.

Het onderzoek is verricht in het kader van de zevende Week van de Mediawijsheid (18 t/m 25 november). Die staat dit jaar met het thema ‘Feit, Fake of Filter: Hoe word jij beïnvloed?’ in het teken van de betrouwbaarheid van en beïnvloeding door media.

Gevraagd naar de betrouwbaarheid van verschillende soorten ‘nieuwsmakers’, koos 80 procent van de 18- tot 26-jarigen voor wetenschappers, tegenover 54 procent van de 65-plussers. Voor overheden ligt het percentage bij de eerste groep op 61 procent. Slechts 35 procent van de 65-plussers geeft aan overheden betrouwbaar te vinden.

Gezond wantrouwen

De oudere groep respondenten heeft niet alleen minder vertrouwen in de hierboven genoemde autoriteiten, ook hebben ze in vergelijking met de jongere generatie meer vertrouwen in berichten die door hun vrienden op sociale media worden verspreid. Zo lijken jongeren een gezond wantrouwen richting online nieuws te hebben.

In hoeverre Nederlanders bronnen als wetenschappers en overheden als betrouwbaar zien, hangt niet alleen af van hun leeftijdsgroep. Ook tussen hoger- en lager opgeleiden zijn verschillen zichtbaar, zo laat dit onderzoek zien.

Belang van mediawijsheid breed gedragen

Waar de verschillende groepen het wel over eens zijn, is dat ze het steeds moeilijker vinden te bepalen wat in nieuwsberichten wel waar is en wat niet. Voor bijna de helft van de Nederlanders is dit het geval. Bovendien vindt ook bijna de helft het steeds moeilijker om te bepalen welke nieuwsmaker zij wel of niet kunnen vertrouwen.

Het groeiende belang van mediawijsheid, op school of aan de keukentafel, wordt door een grote meerderheid van de respondenten onderschreven.


Download