Uit een recente peiling van Netwerk Mediawijsheid blijkt dat bijna tweederde van de Nederlanders wel eens ervaart dat iemand online wordt gekwetst.
Netwerk Mediawijsheid liet de peiling naar online kwetsen en buitensluiten uitvoeren in aanloop naar de Week van de Mediawijsheid 2022, de jaarlijkse bewustwordingscampagne over het belang van mediawijsheid voor alle Nederlanders.
De resultaten van de peiling benadrukken de urgentie van aandacht voor het stimuleren van prosociaal gedrag online. Het thema van de 13e editie van de Week van de Mediawijsheid
stelt dit centraal: ‘Like en Cancel’. De Week van de Mediawijsheid vindt plaats van 4 t/m 11 november 2022 en roept hiermee heel Nederland op om met dit thema aan de slag te gaan.
In opdracht van Netwerk Mediawijsheid heeft onderzoeksbureau No Ties onderzoek gedaan naar online kwetsen en buitensluiten. Uit de resultaten blijkt dat:
- bijna tweederde van de Nederlanders wel eens gezien of ervaren heeft dat iemand online werd gekwetst
- 46 procent van de mensen zegt zelf wel eens iemand online te hebben buitengesloten
- 52 procent spreekt bekenden, familie en vrienden aan op dit online gedrag
- 21 procent doet dit bij onbekenden