Terug naar onderzoek

Onderzoek UvA: ‘Deepfakes’ beïnvloeden meningen van kijkers

Auteur / organisatie: Universiteit van Amsterdam
Jaar van publicatie: 2020
Thema: Technologie

Mensen die zogeheten deepfakes, gemanipuleerde filmpjes, onder ogen krijgen van bijvoorbeeld politici, kunnen negatiever gaan denken over die persoon. Dat heeft onderzoek van de Universiteit van Amsterdam onder 278 mensen uitgewezen.

Bij deepfakes worden filmpjes met behulp van slimme algoritmes aangepast, waardoor je bijvoorbeeld een bekend persoon hele andere dingen kunt laten zeggen dan in werkelijkheid zo is. De onderzoekers manipuleerden voor hun studie een video van voormalig CDA-leider Buma.

De groep die het nepfilmpje kreeg te zien, dacht na afloop negatiever over de politicus dan de groep die de oorspronkelijke video bekeek. De houding tegenover de hele partij bleef nagenoeg gelijk in beide situaties.

Verder viel in het onderzoek op dat maar weinig van de proefpersonen doorhadden dat het een nepvideo betrof.

Het volledige onderzoek hun je hier vinden.