Door de coronacrisis hebben leerlingen én leraren in sneltreinvaart kennis moeten maken met online lesgeven en lessen volgen. Maar is hun digitale geletterdheid er nou op vooruit gegaan?
Onderzoekers van SLO, het landelijk expertisecentrum voor het curriculum, en Kennisnet gingen met deze vraag aan de slag. Ruim 130 onderwijsprofessionals vulden een enquête in. En dankzij een flink aantal vervolggesprekken ontdekten de onderzoekers dat de coronacrisis, als het om digitale geletterdheid gaat, ook een paar positieve effecten heeft gehad.
Zo pikken leerlingen snel nieuwe vaardigheden op en slaagden ook leraren er in om zich snel te ontwikkelen. Maar valkuilen zijn er natuurlijk genoeg. Zo blijft het belangrijk dat jongeren goede begeleiding krijgen en is een gênant screenshot zó gemaakt..
De belangrijkste inzichten en conclusies
De onderzoekers kwamen tot de volgende inzichten en aanbevelingen over digitale geletterdheid in de coronaperiode:
- Leerlingen hebben zich digitaal ontwikkeld maar bezitten nog onvoldoende ict-basisvaardigheden
- Contact en mediawijsheid online: goede afspraken blijven belangrijk
- Digitale geletterdheid begint offline
- Digitale vaardigheid bij leraren is vergroot, het zelfvertrouwen ook
Download het onderzoek hieronder, of luister naar de podcast van Kennisnet via Spotify, Apple Podcast, Google Podcast of ander podcastkanaal.