Digitale vaardigheden zijn belangrijk om je op een veilige en vertrouwde manier te bewegen op het internet. Goede wachtwoorden, 2-stapsverificatie, verantwoord omgaan met AI en het herkennen van phishing mails, scam telefoontjes en online desinformatie zijn enkele voorbeelden. Maar hoe goed is de Nederlander daar nou echt in? De Universiteit van Amsterdam zocht het uit.
Dit onderzoek biedt inzicht in de digitale vaardigheden van Nederlanders en is uitgevoerd door de Universiteit van Amsterdam. Nederlanders blijken minder digitaal vaardig dan ze zelf denken aldus het onderzoek.
Belangrijkste bevindingen:
- Nederlanders hebben vertrouwen in eigen digitale vaardigheden, maar
blijken niet altijd competent als er wordt gekeken naar kennis en prestatie- en
gedragsmetingen - Nederlanders hebben weinig vertrouwen in hun (gen)AI vaardigheden, wat
overeenkomt met scores op kennisvragen en prestatiemetingen - Verschillen tussen Nederlanders zijn te onderscheiden op basis van leeftijd en
onderwijsniveau, niet op basis van migratieachtergrond. Kinderen, ouderen,
mensen met een laag onderwijsniveau, laag-geletterden en mensen zonder werk,
lijken vooral ‘kwetsbaar’ voor gebrekkige digitale competentie. - Nederlanders hebben hun online veiligheid wisselend op orde; terwijl online
misleiding wel goed wordt herkend lijken Nederlanders niet goed te weten hoe je
controleert of een webshop veilig is en worden strategieën om accounts veilig te
houden niet door iedereen toegepast - Nederlanders kunnen goed meekomen in de digitale samenleving, maar we zien
belangrijke aandachtspunten op het gebied van duurzame vaardigheden en
kennis en het vinden van hulp bij digitale problemen.
Meer info
Bekijk de website van de UvA voor meer informatie en de Engelse versie van het onderzoek.
