Terug naar onderzoek

Onderzoeksrapport: Digitale Competentie van Nederlanders op basis van vaardigheden, kennis en prestatie

Auteur / organisatie: Annemarie van Oosten , Roos Korderijnk , Jessica Taylor Piotrowski , Dian de Vries , & Claes H. de Vreese - Universiteit van Amsterdam

Digitale vaardigheden zijn belangrijk om je op een veilige en vertrouwde manier te bewegen op het internet. Goede wachtwoorden, 2-stapsverificatie, verantwoord omgaan met AI en het herkennen van phishing mails, scam telefoontjes en online desinformatie zijn enkele voorbeelden. Maar hoe goed is de Nederlander daar nou echt in? De Universiteit van Amsterdam zocht het uit.

Dit onderzoek biedt inzicht in de digitale vaardigheden van Nederlanders en is uitgevoerd door de Universiteit van Amsterdam. Nederlanders blijken minder digitaal vaardig dan ze zelf denken aldus het onderzoek.

Belangrijkste bevindingen:  

  1. Nederlanders hebben vertrouwen in eigen digitale vaardigheden, maar
    blijken niet altijd competent als er wordt gekeken naar kennis en prestatie- en
    gedragsmetingen
  2.  Nederlanders hebben weinig vertrouwen in hun (gen)AI vaardigheden, wat
    overeenkomt met scores op kennisvragen en prestatiemetingen
  3.  Verschillen tussen Nederlanders zijn te onderscheiden op basis van leeftijd en
    onderwijsniveau, niet op basis van migratieachtergrond. Kinderen, ouderen,
    mensen met een laag onderwijsniveau, laag-geletterden en mensen zonder werk,
    lijken vooral ‘kwetsbaar’ voor gebrekkige digitale competentie.
  4.  Nederlanders hebben hun online veiligheid wisselend op orde; terwijl online
    misleiding wel goed wordt herkend lijken Nederlanders niet goed te weten hoe je
    controleert of een webshop veilig is en worden strategieën om accounts veilig te
    houden niet door iedereen toegepast
  5. Nederlanders kunnen goed meekomen in de digitale samenleving, maar we zien
    belangrijke aandachtspunten op het gebied van duurzame vaardigheden en
    kennis en het vinden van hulp bij digitale problemen.

Meer info

Bekijk de website van de UvA voor meer informatie en de Engelse versie van het onderzoek.