Terug naar onderzoek

Position paper: Online kinderrechten

In onze steeds meer digitaal verweven wereld biedt het medialandschap kinderen zowel kansen als risico’s. Het is essentieel om kinderen daarin goed te begeleiden. Op woensdag 2 oktober organiseerde de commissie voor Digitale Zaken van de Tweede Kamer een rondetafelgesprek over Online kinderrechten. Tijdens het rondetafelgesprek bracht Netwerk Mediawijsheid een position paper naar voren met daarin vijf adviezen om kinderen de ondersteuning te bieden waar zij volgens het VN-verdrag recht op hebben.

Dit digitale medialandschap biedt kinderen onmiskenbaar enorme kansen en plezier. Het stelt hen in staat om nieuwe vaardigheden te leren, hun wereldbeeld te verruimen en sneller en efficiënter dan ooit te communiceren. Maar deze kansen gaan ook gepaard met uitdagingen en risico’s. Van misbruik van gevoelige en persoonlijke gegevens, onevenwichtig mediagebruik, asociaal en crimineel gedrag, tot de impact van desinformatie.

Om kinderen in dit digitale tijdperk te ondersteunen, is het waarborgen van hun online rechten essentieel. Dat wil zeggen: plezier en voordeel hebben van digitale media maar ook veilig en weerbaar zijn tegen de schaduwkanten. Netwerk Mediawijsheid zet zich al meer dan 15 jaar met meer dan 1.000 netwerkpartners, 5 kernpartners en de Wetenschappelijke Raad Mediawijsheid in voor online kinderrechten.

Kinderen hebben recht op goed onderwijs, recht op een goede opvoeding, recht op een veilige (online) omgeving, recht om gehoord te worden én recht op een samenleving waarbinnen zij op alle vlakken in hun digitale rechten worden ondersteund zodat zij met plezier en voordeel én veilig en weerbaar kunnen opgroeien in de digitale wereld.

Aanbevelingen

In dit rapport worden vijf punten uitgelicht die nodig zijn om kinderen de ondersteuning te bieden waar zij volgens het VN-verdrag recht op hebben:

  1. Veranker mediawijsheid en digitale geletterdheid (snel) in het onderwijs
  2. Bied meer ondersteuning bij mediaopvoeding
  3. Zet vol in op een mediawijs ingerichte online omgeving
  4. Betrek kinderen actief bij beleidsontwikkeling
  5. Versterk bestaande (lokale) netwerken en zet in op integraal beleid