Nieuwscheckers en het Leiden Institute of Advanced Computer Science (LIACS) onderzochten Facebookpagina’s van zogenoemde pulpnieuwssites. Dat zijn nieuwswebsites die berichten van bekende nieuwsmedia overnemen en sensationeler maken met clickbait-koppen. De redacties doen zelf geen onderzoek en fact-checken ook niet. Het doel van pulpnieuwssites en bijbehorende Facebook-pagina’s is om zo vaak mogelijk geliked en gedeeld te worden. Gebruikers die doorklikken krijgen advertenties te zien, waarmee de websites geld verdienen.
Uit het onderzoek blijkt dat berichten van pulpnieuwssites vaker worden gedeeld en geliked dan berichten van gerenommeerde nieuwsmedia. Ook hebben een aantal Facebookpagina’s van pulpnieuws meer deelnemers dan de bekende nieuwsmedia. Relatief onbekende nieuwssites als Ongelooflijk en Trendnieuws zijn rond de 1 miljoen keer geliked, terwijl NOS, RTL Nieuws en NU.nl daaronder zitten.
Tussen 2013 en 2017 nam de populariteit van pulpnieuwssites op Facebook toe. Opvallend genoeg nam het aantal reacties onder de nieuwsberichten af. Een strenger reactiebeleid is hiervan mogelijk de oorzaak.