Netwerk Mediawijsheid liet in het kader van de Week van de Mediawijsheid 2025 onderzoek doen naar het mediagebruik van Nederlanders. Uit het onderzoek blijkt onder andere dat men gemiddeld 9 uur per dag aan schermtijd heeft – en dat de meerderheid hier oké mee is. Wel vallen verschillen tussen leeftijdsgroepen en in mediagebruik op.
Willen we eigenlijk wel anders met ons scherm omgaan? En wat doen we dan zoal om ons schermgebruik te veranderen? Nederlanders geven aan niet het gevoel te hebben iets belangrijks te missen als ze niet op hun telefoon zitten, maar kijken toch massaal op hun telefoon tijdens korte pauzes. Een groot deel van de mensen raakt daarbij verstrikt in eindeloos scrollen. Toch staan we wel open voor verandering van ons schermgebruik.
Het onderzoek werd in de zomer van 2025 uitgevoerd door Motivaction in opdracht van Netwerk Mediawijsheid. De twee hoofdvragen die centraal staan:
- Maak keuzes, kies bewust; wat is voor jou belangrijk?
- Moet je daarvoor je gewoontes doorbreken?
Een aantal belangrijke bevindingen uit het onderzoek
- We zitten bijna 9 uur per dag achter een scherm en 80% van de mensen vindt dat prima
- 66% geeft aan zelf controle te hebben over eigen schermgebruik
- We beoordelen ons schermgebruik gemiddeld met het rapportcijfer 7
- Gen-Z brengt gemiddeld 1 1⁄2 uur per dag achter de TV door; babyboomers gemiddeld bijna 3 uur per dag
- Gen-Z zit meer dan 4 uur per dag op hun smartphone; babyboomers bijna 2 uur
- Opvallend: Nederlanders voelen sterk gemengde emoties bij schermgebruik. Zo wordt 20% van de Nederlanders blij en enthousiast van schermen, maar ook 25% van de mensen juist helemaal niet
