Het aantal uren dat Nederlanders per maand online op hun telefoon zijn stijgt: van gemiddeld 40 uur per maand in 2016 naar 61 uur in 2018. Dat blijkt uit het jaarlijks terugkerend onderzoek ‘Trends in internetgebruik’, in opdracht van Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN).
Nederlanders besteden het grootste gedeelte van die tijd aan Google en Facebook, maar shoppen ook meer online. Zo besteden ze gemiddeld drie uur per maand op shoppingwebsites en -apps. Dat is een uur langer dan twee jaar geleden. Ook bestellen Nederlanders steeds vaker hun kleding en spullen bij internationale webshops.
Een andere opvallende trend is ‘bewust offline’ gaan. Zo’n 80 procent van de Nederlanders doet dat weleens. De smartphone gaat dan uit, om afleiding te voorkomen. Deze tegentrend komt vooral voor bij oudere respondenten. De respondenten tot 29 jaar zijn juist altijd online, voor het grootste gedeelte op hun smartphone.
Volgens experts zal de tijd die Nederlanders online zijn blijven stijgen. Hierdoor neemt de bewust offline-trend waarschijnlijk ook toe in populariteit.
» Lees meer over de belangrijkste bevindingen van het onderzoek