Redactiestagiair

Functie: Redactiestagiair bij Netwerk Mediawijsheid
Bij: Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid Hilversum
Vanaf: 1-09-2024 (eerder of later starten is mogelijk)
Duur: Vanaf 4 maanden (voorkeur voor 6 maanden)
Uren per week: 40 (in overleg)
Stagevergoeding: Ja (475,- bij 40 uur)
Afstudeeropdracht: Nee

Nepnieuws, veilig internetten, sexting, normen online… ben jij nieuwsgierig naar de invloed van (digitale) media? En hoe we daar actief, bewust en kritisch (oftewel: mediawijs) mee om kunnen gaan? Én houd je van het maken van online content? Kom dan stagelopen op de online redactie van Netwerk Mediawijsheid en draag bij aan onze missie: iedereen mediawijs!

Wie zijn wij?

Mensen mediawijs maken: dat doen we onder andere door het organiseren van landelijke campagnes, events, onderzoeken en projecten. Zo organiseren we in het voorjaar de landelijke campagne de Media Ukkie Dagen voor jonge gezinnen en spelen er jaarlijks 7000 klassen mee met onze serious game MediaMasters, tijdens de Week van de Mediawijsheid in de herfst. Het hele jaar door zetten we onze websites en sociale media in om jong en oud te inspireren en te motiveren om aan de slag te gaan met mediawijsheid.

Wie ben jij?

  • Je volgt een relevante mbo, hbo- of wo-opleiding op gebied van media en communicatie
  • Je vindt mediawijsheid een interessant onderwerp en wil er meer over leren
  • Je hebt oog voor detail en gaat gestructureerd te werk
  • Je vindt het leuk om verantwoordelijkheid te nemen en zelfstandig te werken
  • Je houdt van schrijven en anderen vragen jou altijd om hun tekst te checken; taal is (zeg maar echt) jouw ding
  • Je bent creatief, deelt graag je ideeën en hebt een goed gevoel voor de combinatie van tekst en beeld
  • Bonus: kun je ook nog overweg met Photoshop, WordPress, videobewerking-programma’s? Of andere tools waarvan je denkt dat je er in deze stage mooie dingen mee kunt doen? Laat het ons vooral weten

Wat ga je doen?

Je werkt volwaardig mee in ons kleine en gezellige team op de zevende verdieping in het kleurrijke Beeld & Geluid op het Mediapark in Hilversum. We gaan een actief voorjaar vol mediawijze projecten tegemoet, waar jij aan kan bijdragen en meedraaien. Geen koffiezetstage dus!

Wat je wel gaat doen? Je schrijft en beheert content voor sociale media en de websites Mediawijsheid.nl (voor een breed publiek), NetwerkMediawijsheid.nl (voor professionals) en HoeZoMediawijs.nl (voor kinderen/jongeren). Ook denk je mee over het inspelen op de actualiteit en onze online strategie. 

Je werkdag zal bestaan uit:

  • Het schrijven van posts voor sociale media
  • Redigeren (of schrijven) van artikelen
  • Up-to-date houden van pagina’s en andere online content op onze websites
  • Volgen van relevant nieuws 
  • Zorgen dat onze websites goed gevonden worden
  • Zelf ideeën voor nieuwe content inbrengen en uitwerken

Naast de dagelijkse gang van zaken ben je mede-verantwoordelijk voor de communicatie van onze grootste campagne van het jaar: 

De Week van de Mediawijsheid (8 t/m 15 november 2024)  is de jaarlijkse bewustwordingscampagne over het kritisch en actief omgaan met media. Deze week heeft als doel Nederlanders mediawijzer en bewust te maken van hun eigen rol en verantwoordelijkheid als gebruiker van (digitale) media.

Wat bieden wij verder?

Afhankelijk van voorkeuren is het mogelijk om deels vanuit huis en deels op kantoor te werken. We denken graag mee over wat werkbaar is in jouw situatie.

Je ontvangt een maandelijkse stagevergoeding (475,- bij 40 uur) en je stageperiode heeft een duur van minimaal 4 maanden. Onze voorkeur gaat uit naar 6 maanden. Indien je niet beschikt over een studenten-ov is een reiskostenvergoeding bespreekbaar.

Een verzameling van verschillende achtergronden en perspectieven is belangrijk voor het succes van ons team. Daarom zijn we voor deze stageplek op zoek naar talent dat nieuwe ideeën en een frisse blik meebrengt. 

Herken je jezelf in deze vacature? Solliciteer nu en stuur een bericht naar [email protected], gericht aan Tommy de Bruijn.

Organisatie- en afdelingsomschrijving

Beeld & Geluid is het toonaangevende instituut voor media. Een inspirerende, creatieve en toegankelijke ontmoetingsplek voor professionals en particulieren; online, in ons museum en soms op locatie. We zijn een van de grootste archieven ter wereld en we bewaren diverse soorten media, zoals radio- en televisieprogramma’s, video(games), geschreven pers, politieke prenten, gifjes, websites en objecten. Beeld & Geluid is één van de autoriteiten die objectief het Nederlandse medialandschap in kaart brengt en actuele ontwikkelingen benadert vanuit media-historisch perspectief. Zo laten we zien welke impact media hebben op ieders leven. Dat doen we met een groot aantal partners, zoals creatieve mediamakers, knappe deskundigen, betrokken bedrijven en relevante influencers. Op die manier dragen we samen bij aan een mediawijzere wereld.

Wat oud-stagiairs over hun tijd bij Netwerk Mediawijsheid zeggen:

“Mijn stage bij Netwerk Mediawijsheid was een leuke, gezellige en leerzame tijd. Er heerst altijd een positieve sfeer in de team en iedereen is toegankelijk. Deze stage heeft me geholpen om te begrijpen wat ik in de toekomst wil doen. Zo kan ik me focussen op wat ik wil doen tijdens mijn studie en heb ik een beter beeld van het carrièrepad dat ik wil volgen.” – (Mine Direnç, student Creative Business)

“Ik kan je mijn functie van harte aanbevelen. Het werk is afwisselend: je houdt de sociale mediakanalen bij, redigeert blogartikelen en maakt de laatste ontwikkelingen toegankelijk voor verschillende doelgroepen. Verder krijg je de ruimte om initiatief te nemen en je van je creatieve kant te laten zien.”  – Nick (student Media Informatie & Communicatie)

Ex-stagiair Tobias vertelt in deze video over zijn tijd bij Netwerk Mediawijsheid: