Scholen op sociale media: waarom en hoe?

woensdag 22 juli 2015

Het is tegenwoordig een bekend fenomeen: scholen op sociale media. Scholen gebruiken massaal Facebook, Twitter en zelfs Instagram om de laatste nieuwtjes en foto’s op te plaatsen. Maar hoe kan een school zich nu goed op deze platformen profileren? En wat kunnen ze beter wel of niet plaatsen?

Sociale media vormen voor scholen een goed middel om snel contact te krijgen met leerlingen, maar ook met iedereen daaromheen. Daarmee komen wel de nodige risico’s om de hoek kijken: een verkeerde statusupdate kan de school duur komen te staan. Het is daarom van belang goede afspraken te maken binnen de organisatie van een school over bijvoorbeeld het beheer van de accounts en wie content mogen aanleveren.

Hoe de sociale media op mijn school worden bijgehouden, heb ik van zowel voor de schermen (als leerling), als achter de schermen (als medewerker) gezien. Vanuit deze twee oogpunten geef ik in dit artikel tips over hoe een school meer en beter actief kan zijn op sociale media.

Het laatste nieuws delen via Facebook en Twitter

Facebook en Twitter bieden scholen de kans het laatste nieuws snel naar de leerlingen over te brengen. Zij checken deze media immers eerder dan dat ze de website van de school bezoeken.

Wat kun je als school dan allemaal delen? Plaats door het schooljaar heen berichten over aangepaste lestijden, schooluitjes, herinneringen aan het inleveren van herkansingsformulieren en ga zo maar door. Zo tegen het einde van het schooljaar kan bijvoorbeeld het inleverschema van de boeken worden gedeeld. Let er wel goed op dat de updates in één keer correct zijn, een rectificatie op bijvoorbeeld Twitter is tegenwoordig haast niet meer uit te voeren.

Meer dan alleen tekst

Foto’s en video’s doen het op sociale media vaak beter dan alleen tekst. Een school kan natuurlijk beeldmateriaal plaatsen in en van het gebouw, maar het is veel interessanter en leuker om een indruk te geven van recente activiteiten. Denk hierbij aan sportdagen, diploma-uitreikingen en werkstukken.

Het is wel belangrijk dat men bij het plaatsen van foto’s of video’s rekening houdt met de privacy van personen die er op of in te zien zijn. Scholen zijn (meestal) geen commerciële instellingen, maar het is wel goed om na te gaan of een persoon herkenbaar in beeld mag worden gebracht. Wordt de foto of video op een website of in folders geplaatst, dan is het zeker van belang om de leerling en zijn of haar ouders om toestemming te vragen. In dit artikel op ‘Charlotte’s Law’ wordt beschreven dat kinderen vaak nog een grijs gebied vormen in het portretrecht. Het is bijvoorbeeld verstandig om ouders bij de aanmelding van hun kind op de school al om toestemming voor publicatie van beeldmateriaal van hun kind te vragen.

Omgaan met kritiek

Het kan voorkomen dat er door leerlingen of ouders kritiek wordt geleverd op een school via één van de sociale media. Mijn advies: reageer niet via het medium, maar vraag de leerling of ouder om contact op te nemen met de betreffende persoon binnen de organisatie. Een discussie aangaan via bijvoorbeeld Twitter heeft zelden een positieve uitwerking en komt onprofessioneel over op het publiek.

Profileren

Sociale media bieden scholen een mooie manier om zichzelf te profileren. Twitter-, Facebook- en Instagramaccounts die goed bijgehouden worden (want hoe komt een account over waar al een half jaar niets op geplaatst is?) en waarop – ongeveer – dezelfde content wordt geplaatst, zorgen ervoor dat een school meer interactie met leerlingen en hun omgeving krijgt en zo meer naamsbekendheid verwerft.

Ken jij scholen die zich goed profileren op sociale media? En voor wie werkzaam is op een school: hebben jullie accounts op sociale media? En zijn hiervoor duidelijke afspraken gemaakt? Laat het me weten in een reactie!

Laat een reactie achter

Vul je e-mailadres in om op de hoogte te blijven van reacties (je e-mailadres wordt niet gepubliceerd).

Reacties worden eerst goedgekeurd door de redactie.